Bulgur med vegansk ajvartofu

 
Det slog mej just att jag lät årsdagen av bloggens födelse passera okommenterat förbi för några inlägg sen. Jag hade nämligen inte en susning om när den var. Va? Hur kunde jag missa ett sånt utmärkt tillfället för att summera året som gått, tipsa nya läsare om gamla recept och berömma mej själv hur bra det har gått för bloggen? Vad är jag ens för bloggare som glömmer ett så viktigt datum i bloggens historia. Tjaa, kanske en som är för upptagen med att berätta om hur hon framgångsrikt skapat ett recept för hemgjord, vegansk kokosyoghurt, så att alla andra kan ta del av denna fantastiska mat. 
 
För ärligt talat har det varit det som drivit mej från dag ett: Skapandet som matlagningen innebär + att sprida budskapet om god vegetarisk mat till alla som har en internetuppkoppling och kan läsa svenska.
 
Och kanske lite förhoppningen att nån rik/ett företag skulle upptäcka bloggen och börja ge mej cash för att fortsätta driva den och sen skulle jag, likt David och Luise från Green Kitchen Stories, kunna resa jorden runt och bara äta och laga mat. Och att jag sen skulle få mitt eget matlagnings- och reseprogram, tänk Kinas mat, och få åka hem till olika tanter runt om i världen och smaka deras underbara, autentiska, hemgjorda mat. (Skoja!! (Men också inte. (Alltså, jo. (Nej.))))
 
 
 
Allvarligt talat igen: Målet med bloggen har alltid varit att laga enkel, helst ganska billig, vegetarisk mat. Även om jag älskar att testa nya, spännande produkter, försöker jag hålla recepten fria från allför många dyra specialprodukter. Det finns många strålande vegobloggar med lyxiga recept och ingredienser som måste köpas i specialbutiker eller på nätet, och jag läser dem med nöje. Mitt mål är dock att göra vegomaten lättillgänglig, inte bara för de som redan är vegetarianer/veganer, utan även för att inspirera de som tänker att de aldrig skulle kunna bli vego fullt ut att äta mer vegetariskt.
 
Större delen av maten som lagats åt bloggen tar ganska kort tid att göra, och det beror på den enkla anledningen att jag är en arbetande, pendlande kvinna som skriver för helt vanliga och ovanliga människor som inte har tid att stå i köket fem timmar per dag. Ta exempelvis denna enkla chili, ett av mina första recept, eller denna krämiga kikärtspasta som jag gjorde mitt under rådande flyttkaos här hemma. Men jag älskar också att att ge maten tid, att experimentera och göra sånt som inte tar en halv kvart. Sånt som man kanske ägnar en del av helgen eller en speciell kväll åt. T.ex. den fantastiska kikärtstofun eller den mumsiga cannellonin med vegansk bechamel.
 
Nu gjorde jag visst en sammanfattning i alla fall. Det gick av bara farten. Men nu, åter till maten: En enkel, snabblagad, god, billig, vegansk middag. Smaklig måltid!
 
 
AJVARSTEKT TOFU OCH HARICOT VERTS MED BULGUR, 4 port
2 medelstora gula lökar, grovhackade
250 g fast, naturell tofu, skuren i tärningar
Några nävar färska eller frysta haricot verts, skurna i lagom långa bitar
2 dl (mild) ajvar relish
1 dl vatten
Salt
Naturell olja att steka i
4 port kokt bulgur
 
1. Stek lök och tofu i rikligt med olja, tills det börjar brynas. Det tar ca 15 min. Låt haricot vertsen steka med de sista 5 minuterna.
2. Tillsätt ajvar och vatten. Låt det precis koka upp innan du tar stekpannan från värmen. Smaka av med salt.
3. Servera med bulgur och ev en klick krämig yoghurt för att svalka om du använder en stark ajvar. 
 
 
Salt | Gryta, Tofu, Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - Annie - lättlagat vegokäk:

Jag älskar verkligen ajvar! Toppenprodukt :)
Tycker verkligen om din idé med enkel mat, den stöttar jag helhjärtat! Mer sånt till folket :)

Svar: <3 Ajvar <3 Fint att höra, tack!
Malin

#2 - - Fani:

Ser jättegott ut och älskar bulgur!

Svar: Testa det, vetja! :)
Malin

#3 - - Sandra:

Vad spännande det lät! Smaker som jag aldrig ens testat :)

Svar: Pröva och berätta vad du tyckte! ;)
Malin

Upp