Citron- och persiljacannelloni med glutenfri vegansk bechamel

 
Under hela mitt liv har jag lagat lasagne färre än tio gånger och cannelloni cirka noll gånger. När jag skulle komponera ihop det här receptet var jag smånervös för slutresultatet, men hade jag inte behövt vara. Det visade sej nämligen att jag är en naturbegåvning med stor talang för att göra cannelloni. Hrrhrrmm. Alltså, jag får faktiskt säja så, för det här är min blogg och ingen kan säja emot mej i inlägget och det är faktiskt sant. Maten blev fantastiskt god.
 
Det tar ett tag att göra den här rätten, så börja inte på fastande mage, trött efter jobbet. Gör det på en ledig dag och ät gärna lite snacks innan du börjar. Stressa. Inte. Fram. Maten. Med det sagt: have fun and enjoy!
 
 
 
CANNELLONI MED CITRON- OCH PERSILJAFYLLNING + VEGANSK BECHAMELSÅS, 4 port
Tomatsås:
1 klyfta vitlök, finhackad
1 gul lök, finhackad
1 selleristjälk, finhackad
1 msk tomatpuré
1 msk balsamcidervinäger
400 krossade elller passerade tomater
Salt och peppar (svartpeppar eller pepparmix)
olja att steka i
 
Fyllning:
1 dl solroskärnor
3 dl grillade eller inlagda eller egenkokta kronärtsskocksbottnar (170 g avrunnen vikt)
2 dl stora vita färdigkokta bönor
skalet från en hel citron, juicen från en halv
1 dl hackad bladpersilja
½ tsk salt
 
Vegansk, glutenfri bechamel:
2,5 dl sojagrädde (eller havregrädde)
2,5 dl sojamjölk (eller havremjölk)
lite färskriven eller färdigmald muskotnöt
lite vitpeppar
2 msk majsstärkelse
ca ½ tsk salt
 
200 g (8 st) färska lasagneplattor (lyckas du få tag på äggfri pasta blir hela maträtten vegansk, och lyckas du få tag i glutenfri pasta blir allt glutenfritt också :))
 
1. Skruva på ugnen till 200°C.
2. Tomatsåsen gör du genom att steka vitlök, gul lök och selleri i olja, tills de mjuknat något. Sedan her du i tomatpuré, vinäger och krossade tomater. Koka upp såsen och låt den sedan puttra 10-15 min. Salta och peppra efter smak. Jag tyckte det var gott med bitar av lök och selleri i den färdiga rätten, men den som föredrar en slät tomatsås kan mixa den när den kokat färdigt.
3. Medan tomatsåsen puttrar passar du på att göra fyllningen. Börja med att rosta solroskärnor i en torr stekpanna. Rör om ständigt och ta ifrån värmen när de börjar få färg, för att undvika att bränna dem (som jag naturligtvis gjorde till en början. Bara att slänga och börja om, brända frön förstör hela rätten). Låt fröna kallna något innan du slänger ner dem i en matberedare. Mixa fröna en kort stund, så att de blir som ett grus - sluta innan de blir mjöl. Släng ner resten av ingredienserna och mixa ordentligt. Det ska bli en tjock gegga.
4. Till bechamelen kokar du försiktigt upp grädde och mjölk kryddat med muskot och vitpeppar. Med försiktigt menar jag under ständig, men långsam, omrörning. Rör ut majsstärkelsen med lite vatten. När bechamelen kokar häller du i detta medan du vispar kraftigt för att undvika klumpar. Koka upp igen. Såsen tjocknar väldigt snabbt så stäng av värmen så fort den kokat upp andra gången. Salta och smaka av.
5. Nu till själva komponerandet av rätten. Ta fram en ugnsfast form som du tror att åtta rullar canneloni kan rymmas i. Häll ner all tomatsås i  botten.
6. Ta fram en skål med varmt vatten. Doppa en pastaplatta i några sekunder. Detta hjälper enormt för att kunna rulla ihop till en cannelloni som inte spricker. Ta upp plattan och lägg en åttondels fyllning på ena kortsidan. Rulla pastan till en cannelloni, den kommer att bli ungefär två varv. Lägg den med skarven ner i tomatsåsen. Upprepa med resten av pastan och fyllningen tills alla åtta ligger fyllda på rad bredvid varandra i ett tomatsåsbad.
7. Dränk cannellonin med bechamelen. Ställ in formen i ugnen. Anpassa tillagningstiden till pastan du använder, men lägg till några minuter eftersom pastan är dubbelrullad. Min förpackning tyckte 30 minuter, så jag tyckte 35 minuter. Den hade nog kunnat vara inne lite till, men 35 funkade bra. Ta ut formen och strössla över hackad persilja som garnering.
8. Färdigt. Nu får du skörda frukterna av den möda denna rätt kräver och njuta av att äta den godaste middagen på länge.
 
 
Följ min blogg med Bloglovin
Salt | Pasta | |
#1 - - sommarblom.blogg.se:

Vad gott det ser ut :)

#2 - - Jasmine:

Det ser gott ut! Pasta med en härligt god sås går alltid hem. :)
Kram

Svar: Tack, ha det fint! :)
Malin

#3 - - Elvira Kavallin:

Ser himla gott ut! :)

#4 - - Sarah:

Kul o inse att man e en naturbegåvning ;)

Svar: Haha, det är det ;)
Malin

#5 - - Lillabus:

Härligt att det blev så lyckat och låter ju riktigt gott.

Svar: Eller hur!
Malin

#6 - - Simone:

Åh, mums! Vill äta det här nu!

Svar: Kul att du gillar receptet!
Malin

Upp