Krämig yoghurt gjord på kokosmjölk

 
I morse åt jag den godaste frukosten på länge. En stor latte med skummad havremjölk, färsk frukt, sommarbär från frysen och... kokosyoghurt! Har du testat yoghurt gjort på kokosmjölk? Jag smakade det när jag var i London förra hösten, där jag hittade det i nån fancy matbutik längs Oxford Street. Kärlek vid första skeden. Dock har jag inte hittat det här hemma (det finns säkert, men var?), så igår tog jag saken i egna händer och gjorde min egen. Resultatet: Krämigt, kokosigt, yoghurtigt.
 
Yoghurten är inte krånglig att göra på nåt vis och har inga konstiga ingredienser, den kräver bara lite framförhållning eftersom kulturen ska utvecklas under loppet av 10-12 timmar. Och det är den värd. Den här versionen blir med hjälp av majsstärkelse lika tjock som en turkisk yoghurt, så om du vill ha en hällbar yoghurt kan du pröva ta ca hälften av det som står i receptet. Om man vill ha en riktigt fet yoghurt, som inte kräver nåt förtjockningsmedel, kan man använda det översta lagret kokosgrädde som bildas i en kokosmjölksburk. Vattnet som blir över kan man använda i matlagning, bakning eller smoothies. Jag har själv inte testat, men det lär ju bli riktigt mäktigt.
 
Kokosyoghurt kan ätas som ett lyxigt mellanmål med frukt och nötter. Det kan ätas som en krämig frukost med müsli och färska bär. Eller varför inte som en grekiskinspirerad efterrätt med hackade mandlar och ringlad honung över? Mmmmm.
 
 
 
HEMGJORD KRÄMIG KOKOSYOGHURT
4 dl kokosmjölk (en konservburk)
0,5 dl majsstärkelse
0,5 dl yoghurt (jag använde turkisk koyoghurt, men annat som innehåller yoghurtkultur borde också funka, ex soyghurt om du vill ha det veganskt)
 
1. Sätt på ugnen och värm upp den till 50°C.
2. Töm en burk kokosmjölk i en kastrull. Vispa tills du får en någorlunda jämn vätska. Häll därefter ner majsstärkelsen under omvispning. 
3. Ställ kastrullen på en spisplatta. Värm upp under omrörning. Låt det sjuda tills det tjockat till sej, ca 2-3 min. Ta kastrullen från värmen och låt den svalna till det är lite varmare än fingervarmt, ca 40°C.
4. Tillsätt yoghurt och rör om ordentligt. Skopa upp detta och he det i väl rengjorda småburkar eller i en enda stor, skruva på lock. Hygienen är viktig när du gör detta recept. Tvätta händerna noga innan du börjar och sterilisera gärna burken eller burkarna med kokhett vatten innan du fyller dem med den blivande yoghurten. Du vill inte att fel sorts bakterier ska växa i din yoghurt .
5. Stäng av ugnsvärmen och slå över till bara ugnslampan. Detta för att du ska ha en jämn temperatur som är något varmare än rumstemperatur för att få fart på yoghurtkulturen. Ställ in burken/arna och låt dem stå 10-12 timmar. Tyvärr skulle jag inte rekommendera att du åt detta direkt från ugnen, även om det är svårt att hålla sej. Halvvarm yoghurt? Nää, ställ den i kylen några timmar innan du smakar den.
6. Ät med frukt, bär, nötter, frön, müsli, granola eller nåt annat gott!
 
Om du inte har en ugn att låta yoghurtkulturen växa till sej i, kan du försöka med ett annat varmt och gosigt utrymme. Ett skåp ovanpå frys eller kylskåp brukar vara en sån plats, exempelvis.
 
 
Sött | Frukost, Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - rememberthiis.blogg.se:

ser gott ut :)

#2 - - CAMILLAESI:

Mums :-))

#3 - - Livet i USA:

Finns en kokosyoghurt som jag brukar köpa här i usa och den är SÅ god! Aldrig slagit mig att man kan göra egen dock, kanske får prova:)

Svar: Gör det! Kan ju vara något av det bästa!
Malin

#4 - - Veronica Wallgren:

Ser supergott ut :)

#6 - - Fani:

Åh, det lät och såg jättegott ut :) Älskar allt som har med kokos att göra!

Svar: Kul att du gillar det!
Malin

#7 - - Helene:

Mums!

#8 - - SKRIVDIVAN :

Det där verkar ju jättefräscht! Jag försöker få i mig någon form av kokos varje dag, har fått för mig att det nåt slags livs-elixir.

Svar: Haha, ja gott är det i alla fall!
Malin

#9 - - alexaaaa.blogg.se:

alltså wow! låter sjukt gott, måste testa göra egen :))

Svar: Gör det! Berätta sen hur det gick!
Malin

#10 - - Annie:

Men oj vad spännande! vet ej om jag har tålamodet till detta dock!

Svar: Själva utförandet tar ca noll tid och om du låter yoghurten mogna under natten behövs inget tålamod till att vänta, du sover ju under tiden. ;)
Malin

Upp