Het och krämig kikärtspasta

 
När man är mitt i en flytt kan de mest vardagliga sakerna, som att tvätta kläder eller laga mat, kännas som världens omständligaste projekt. Jag flyttade nyligen (japp, igen alltså) in i min nya lägenhet. Eftersom jag inte haft nåt eget hem på över 1,5 år är det mycket som ska inhandlas. Ett grundutbud av mat t.ex. - det är ju inte direkt nåt man sparar över så lång tid. Under hela första veckan kånkade jag därför hem tunga matkassar nästan varje dag efter jobbet. Väl hemma väntade uppackning av både den nyinhandlade maten och alla lådor som stod staplade i hela lägenheten. Samt diskning av alla köksgrejer som stått på en ladugårdsvind under en lång period. Energin till att göra komplicerade maträtter var = 0. Därmed blev första veckan i lägenheten en pastavecka, och middagen klar på max 15 min.
 
För att göra det roligare köpte jag olika sorters bön-, lins- och ärtpasta. Först ut var en pasta gjord på röda linser. Till den gjorde jag en chilihet tomatsås med hackade kidneybönor. Smaken var god, men konsistensen... grusig. Både på pastan och såsen. Om pastans konsistens var grusig den första dagen var den ännu värre dagen efter, så den passade inte bra att ha som matlåda heller. Nä, det var nog en engångföreteelse. Linspastan får 2/5.
 
 
Andra pasta till rakning var denna kikärtpasta. Något korning konsistens, men betydligt fastare. Neutral smak, svagt av kikärtor. Och visst har den fin form?
 
 
VEGANSK KIKÄRTSPASTA MED HET GRÄDDSÅS, 4 port
1 paket kikärtspasta, 300 g
1 gul lök, finhackad
4 blad grönkål, skuren i bitar, utan den grova stjälken
2 dl soltorkade tomater i olja, skuren i grova strimlor
4 dl majskorn
2 tsk (efter smak) sambal oelek
1 tsk timjan
2,5 dl havregrädde (kogrädde går också bra)
Salt
 
1. Koka kikärtspastan enligt anvisningarna på förpackningen.
2. Under tiden, stek lök och grönkål i olja och en skvätt vatten tills det blir mjukt, ca 10 min.
3. Tillsätt tomatbitar, majs och sambal oelek, stek ett par minuter till.
4. Krydda med timjan och häll i grädden. Rör om och låt det koka ihop nån minut. Smaka av med salt.
5. Servera pastan tillsammans med såsen och riv eventuellt över ost av valfri sort.
 
Salt | Pasta, Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - ɑ n n i k ɑ:

Mums :D

#2 - - Annelie:

Ser gott ut! *sparar* :)

#3 - - milina.blogg.se:

Ser gott ut!

#4 - - sockervatten.blogg.se:

Ååååh vad gott!

#5 - - Madson:

Åh vad gott! Finns kikärtspasta osv på ica typ?

Svar: Japp! Köpte på ett ICA Kvantum, tror jag. :)
Malin

#6 - - Skogsraah ☾:

Åh vad gott det ser ut!!

#7 - - lovisa:

har testat bönpasta och tyckte det var gott, fast verkligen inte pastalikt. men ett alternativ då och då kanske (när man känner sig rik). kikärtspasta verkar spännande, ska kolla om jag hittar'e.

vänta, en sak till vill jag skriva. VILKA FINA TALLRIKAR DU HAR!

Svar: Ja tyvärr dyrt... Men asbra för glutenfria och vegoätare. Jag hittade kikärtskikärtspastan på ICA, testa där!
Tack!!
Malin

#8 - - Ida - foto & häst:

Låter ju supergott! :D

#9 - - Vicky:

har faktiskt aldrig smakat annan pasta än vanlig. kan ha smakat EN pastabit av quinoapasta. tyvärr bara att det inte är lika studentvänligt för plånkan. det får bli *sen* när man e *rik*

Svar: Ja, det är dyrare än vanlig vetepasta. Brukar dock tänka på bönpasta som en ersättning för proteinet och bara ha en smaksättande sås/pesto till. Då känns det lite bättre rent ekonomisk. ;)
Malin

Upp