Kikärtstofu på ett enkelt sätt

 
Kikärtstofu har sitt ursprung i Burma, men jag hittade receptet tack vare det världsomspännande nätverket Internet.
 
Du kanske stött på recept för kikärtstofu förut? Förra året publicerade nämligen vegobloggen My New Roots (inspirerande sida, ta en titt om du inte redan gjort det!) just ett sådant recept. När jag läste det blev jag helt, wow, man kan göra egen tofu hemma?! Eftersom jag var på resande fot största delen av 2014 hade jag dock inte möjlighet att testa det då. Så jag sparade länken och glömde bort det. Spola fram tiden ett år, till för nån vecka sen. Jag gick som bäst igenom min receptsamling (en massa länkar i ett superlångt dokument sparat på min surfplatta) när jag hittade hennes inlägg igen. Nu var tiden inne för hemgjord tofu!
 
Men på ett annat sätt. Receptet från My New Roots innehåller nämligen en del obegripliga steg och verkar onödigt krångligt. Ex. varför ska man blötlägga kikärtsmjölet i en massa vatten och sedan hälla bort en stor del av det vattnet? Varför inte bara ta mindre ifrån början? Efter lite googlande insåg jag att det gick att göra mycket enklare, och med vad som verkade vara samma resultat. På bloggen Girl Cooks World hittade jag det här receptet som är väldigt lätt att följa och med färre arbetsmoment. Perfekt. Jag utgick alltså från hennes recept, anpassade det till svenska mått och efter hur processen såg ut för mej samt förenklade det lite till.
 
Vad används kikärtstofu till? Som My New Roots skriver i sitt inlägg, har denna variant inte samma egenskaper som den vanliga sojatofun. Konsistensen är fast, krämig och utan tuggmotstånd. Även smaken skiljer sej från sojatofuns. Fördelen med sojatofu är att smaken är neutral och kan kryddas hur som helst; fördelen med kikärtstofu är att smaken är rik och god även utan kryddning. Kikärtstofun kan användas som den är i sallad, tillsättas i slutet av koktiden på en soppa eller gryta. Tyvärr inte jättebra att steka. Inte bra alls till stekning, faktiskt. Och jag har läst tillräckligt många kommentarer för att veta att den inte passar till frysning heller. Tofun kommer verkligen till sin rätt när den friteras. Typ det godaste. Så här uttryckte sej en läsare hos Girl Cooks World: "We made this tonight and deep fried it and it’s pretty much the best thing ever." I totally agree.
 
Själv har jag, förutom friterat, använt kikärtstofun i en tofu tikka masala istället för sojatofu. Skippa att steka tofun och tillsätt den i slutet av koktiden. Tillsätt gärna någon grönsak för att få till lite tuggmotstånd - jag använde haricot verts. En annan gång hade jag den i en nudelsallad bestående av: glasnudlar, strimlad paprika, hyvlade morötter, riven gurka, ljus soja, sweet chili-sås och lite salt. 
 
 
KIKÄRTSTOFU, massor av kikärtstofu
4 dl kikärtmjöl
1,5 tsk salt
1-2 kryddmått gurkmeja (kan uteslutas, mest för att förstärka den gula färgen)
4 + 8 dl vatten
 
1. Vispa kikärtsmjöl, salt, ev gurkmeja och 4 dl vatten tills alla klumpar löst sej.
2. Koka upp resten av vattnet i en stor kastrull (det är bra om den rymmer 3 l).
3. Skruva ner värmen till ganska lågt och tillsätt kikärtsblandningen under omrörning. Det tjocknar så fort du häller ner blandningen i vattnet, men fortsätt röra i ungefär 10 minuter. Den ska få en tjock och krämig konsistens.
4. Häll upp blandningen i en värmetålig form, ca 25x25 cm bör den vara. Du behöver inte olja in formen, tofun släpper från kanterna av sej själv. Jämna till smeten. Låt den svalna till rumstemperatur och förvara den sedan i kyl minst 1 timme innan du försöker skära i den. Ju längre den står, desto fastare blir tofun på ytan. Den läcker nämligen ut vatten. Jag lät den stå ca 10 timmar innan jag skar upp min första gången.
 
Tips om du friterar: Använd hushållspapper för att torka bort överflödigt vatten innan du stoppar ner tofun i oljan.
Salt | |
#1 - - Skogsraah ☾:

Men vilken bra blogg du har!! Äter själv mest veganskt, annars vegetarisk. Du verkar ha många smaskiga recept här :)

Svar: Tack så mycket, vad glad jag blir!
Malin

#2 - - corneliaeriksson.blogg.se:

Åh, det där verkar gott ju!

Svar: Såå gott!!
Malin

#3 - - Soleil:

Vilken härlig blogg! Skulle kunna spendera resten av livet med att laga mat efter att ha tittat in här!

Svar: Tack!! Blir så glad av din kommentar!
Malin

#4 - - ♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥:

Verkar intressant! :)

#5 - - Gabriella:

Oj va spännande! Det här ska jag testa! :)

Svar: Kul! Låt mej gärna veta hur det går!
Malin

#6 - - Vicky:

haha, men att jag varit veg i 10 år och aldrig hört om kikärtstofu... verkar ju inte speciellt svårt heller? blir så himla avtänd av svåra recept. detta känns så överkomligt dock!

Svar: Visst är det fantastiskt!
Malin

#7 - - Nina:

Kikärtstofu - oj, vad kul! Detta ska jag prova!

Svar: Roligt att du uppskattar receptet!
Malin

#8 - - Anneli:

Wow! Vilket spännande recept. Jag har varit vegetarian i nästan 10 år och har aldrig hört talas om detta! Ska absolut prova. Tack för inspirerande recept.

Svar: Kul att du uppskattar receptet!
Malin

Upp