Världens enklaste chili

 
"Would you like it hot or medium?" frågar kyparen. Jag har alltid haft bilden av mej själv som en person som älskar stark mat och svarar självsäkert: "Hot, please." Min vän Sofia ber att få en mild rätt.
 
Vi sitter i en indisk restaurang på den tanzanska ön Zanzibar och ska äta lunch. Eftersom tanzansk mat i regel är mild förväntar jag mej att starkt betyder helt-ok-lagom-starkt, precis som det gör på svenska indiska restauranger. Jag kunde inte ha haft mer fel.
 
Sofias "milda" rätt visar sej vara en stark medium. På andra sidan bordet sitter jag och svettas mer och mer för varje tugga. Det är det starkaste jag nånsin ätit. När jag sväljer känner jag hur maten bränner längs strupen hela vägen ner i magsäcken. Vissa tuggor är värre än andra. Vissa tuggor förlamar den delen av munnen som hade otur att komma i kontakt med maten. Jag sköljer ner med mango lassi och ber kyparen om en till.
 
Halvvägs igenom måltiden inser jag vad hettan kommer ifrån: piri-piri. Ni vet, den lilla, starka chilifrukten som ensam kan sätta fart på en hel gryta? Efter halva grytan upptäcker jag alltså inte en sådan - jag hittar tio! Vilket innebär att jag redan svalt ungefär lika många. Det säjer väl sej själv att jag inte var sugen på en kopp kryddig chai efter maten...
 
Numera är jag försiktigare med att be om stark mat från kockar jag inte känner. I det här chilireceptet kommer hettan ifrån sambal oelek och du kan själv välja hur många skedar du stoppar i. 
 
 
VÄRLDENS ENKLASTE CHILI, räcker till 4 portioner
1 stor gullök, strimlad
1-3 tsk sambal oelek (välj den lilla mängden för en barnvänlig gryta, eller den stora om du känner dej modig)
1 tsk paprikapulver
2 msk tomatpuré
500 g krossade tomater
5 dl kokta kidneybönor
2 dl (140 g) majs
½ tsk örtkryddor, t. ex. timjan
Olja att steka i
 
1. Fräs löken i olja tills den blir mjuk, cirka 5 minuter.
2. Rör i sambal oelek, paprikapulver och tomatpuré. Tillsätt krossade tomater och låt koka upp.
3. Blanda ner kidneybönor, majs och örtkryddorna. Smaka av med salt.
4. Servera med ris eller bröd och gärna crème fraîche eller Oatlys iMat fraiche att bryta av det starka med.
 
Tips! Tillsätt gärna 1 tsk marmite/misopasta för en fylligare gryta.
Salt | Chiligryta, Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - ɑ n n i k ɑ:

Super mumsigt :D

Svar: Det är det! :)
Malin

#2 - - Helena Enqvist:

Halkade in här via Katjas blogg! Trevligt:-) Ser supergott ut och något jag ska prova. Tack för tipset :-)

Svar: Kul, välkommen!
Malin

#3 - - Karin:

Gick in på din blogg, och oj vad hungrig jag blev. Allt ser supergott ut!

Svar: Roligt att höra! Välkommen!
Malin

Upp