Blomkålspuré med Oumph!

 
Vilken person är du när du handlar och lagar mat? 1. Du har dina standardprodukter som du oftast kör med, använder samma recept varje gång du lagar linssoppa eller lasagne. Ibland hittar du en ny produkt eller ett nytt recept som du tar till dej och låter bli en del av standarden. 2. Du håller ständigt ögonen öppna för nya produkter i matvarubutiken, tycker att det gamla vanliga känns lite tråkigt. När det vankas middagsdags tänker du att ja, det där receptet på lasagne var visserligen gott, men nu vill jag testa nåt nytt.
 
Jag är ett extremfall av nr 2. När jag köper hem för mej nya matvaror är det inte för att jag blivit rekommenderad en nyttigare eller godare produkt av en vän eller reklamen. Anledningen till att jag köper nya matprodukter är för att de är just nya och jag älskar nytt. Så när Lovisa från Polichinelle tipsade om ett nytt vegokött blev jag helt klart intresserad.
 
 
 
Oumph! hette denna nya skapelse. Ett sojakött med en konsistens bäst beskrivs som grillad kyckling. Köttig och trådig (sorry för liknelsen med dött djur, men det är svårt att beskriva på annat sätt). Smaklöst i sej själv, perfekt att marinera. Här serverad med blomkålspuré. Mättande och, om jag får säja det, sanslöst gott.
 
 
 
MARINERAD OUMPH!, 4 port
2 strimlade röda lökar
Några nävar haricot verts, frysta eller färska
1 strimlad paprika, valfri färg
1 påse tinad naturell Oumph!, 280 g
Marinad: 2 msk tomatpuré, 1,5 msk mörk soja, 1 msk torkade örtkryddor (basilika+timjan), 0,5 dl vatten
Salt och peppar
 
1. Blanda marinaden och lägg ner Oumph! Låt det stå medan du förbereder de andra ingredienserna.
2. Fräs lök i olja några min på medelhög värme. Tillsätt bönor och paprika och fortsätt steka tills det börjar få lite färg.
3. Häll ner Oumph! och marinad och stek allt ca 5 min till. (Om du gillar sött i maten, tror jag inte att rätten tar skada av en nypa socker i detta sista steg, if you know what I'm sayin'.) Smaka av med salt och peppar. Färdigt att avnjutas!
 
BLOMKÅLSPURÉ, 4 port
1 stor gul lök, grovhackad
2 selleristjälkar
1 kg blomkål, skuren i små bitar
1 buljongtärning
Vitpeppar
Topping: hackad färsk persilja och torrostade solroskärnor
 
1. Stek lök och selleri mjukt i olja.
2. Lägg ner blomkål, en smulad buljongtärning och fyll på med så mkt vatten att det precis täcker grönsakerna. Koka upp och låt det bubbla tills blomkålen mjuknat.
3. Sila bort vätskan (spara den gärna till soppkok). Mixa grönsakerna till en puré.
4. Krydda med lite vitpeppar. Strössla över persilja och solroskärnor.
 
 
Två andra recept med färdigsmaksatta Oumph! hittar du här (jerk) och här (pulled).
Salt | Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - Netti:

Vilka god tips och jag gillar också att testa nya saker! Kram

#2 - - Snuvig:

Hallå favvo-matbloggen. Håller på att bli sjuk och skulle behöva tips på förkylningsbotare!

#3 - - norrbotten emmish:

så gott de såg ut :D

#4 - - ɑ n n i k ɑ:

Mums :D

#5 - - Yohanna af Skovde:

Polichinelle gör så god mat! Blev sugen på att prova oumph, kolla alltid efter alterantiv :)

#6 - - lovisa:

vad kul att det inspirerade! jag är också en nummer 2, helt klart! även fast jag blivit lite lat nu när jag börjat på nya jobbet. tror dock vi ska börja skriva matlistor! tänker att det nog kan sätta lite spinn på det hela, särskilt vardagar när hjärnan är mosig så är det ju supersmart att redan ha tänkt ut inspirationen på förhand. puss!

Svar: Ja, när man kommer hem från jobbet kan matlagning verkligen vara ett stort projekt om man inte har en färdig tanke och vill äta nununu. Låter smart med listor!
Malin

#7 - - Matilda:

Jag är definitivt nummer 2! Dock är jag så ointresserad av "köttsubstitut" utan försöker alltid exprimentera fram maträtter som inte påminner om det jag åt innan jag blev vegan. Men efter att ha hört så mycket om Oumpf är jag liiite nyfiken måste jag medge!

Svar: Också ointresserad för det mesta, quorn tex är ju fett tråkigt samt ej veganskt samt är ju de flesta substitut svindyra. Oumph! tror jag är kung för de som saknar köttkänslan på maten, men egentligen inte vill äta kött.
Malin

#8 - - Klara:

åh! testade faktiskt det här på way out west nu för första gången. tyckte det var läskigt likt kött, men gott! :)

Svar: :D
Malin

#9 - - Sara:

Jag är också nummer två och det här måste jag absolut prova! Kanske ungen min också gillar det. Hoppas på det.

Svar: *håller tummarna*
Malin

#10 - - Lilla P:

Detta måste jag testa! Ser super gott ut! :D

#11 - - Rockahappy - Konst & Styling:

Vad gott det ser ut! :D

#12 - - Malin:

Mums, detta ska jag prova! :)

#13 - - erik:

Oumph är värsta skräpet med soja från skit gmo länder som usa,kina osv.

Finns mycket bättre på citygross förpackad i färskdisken.Ruskigt gott .
Vegme heter den och de använder endast europeiskt odlad soja :)
Förgifta inte dig själv och världen med oumph och andra märken som använder soja från gmo länder.

Upp