En brittisk klassiker: Vegan sausage rolls

 
För fem år sen bodde jag i en förort till London. Jag har just gått ut gymnasiet och hade åkt dit för att vara au pair till en trebarnsfamilj. Äntligen, äntligen, äntligen bodde jag i mitt favoritland av alla, äntligen, äntligen, äntligen bodde jag i (utkanten av) min favoritstad. Varje ledig lördagsmorgon gick jag till pendeltågsstationen, fyllde på mitt Oystercard och åkte in till centrala stan. Besökte museer, promenerade och läste i sensommarljumma Regent's Park, satt på mysiga kaféer i Soho och skrev dagbok eller brev till mina vänner. Planen var att jag skulle stanna i fjorton månader, men av olika omständigheter blev det knappt tre.
 
Trots den korta tiden åkte jag hem sju kilo tyngre. Jag hade lagt på mig sju kilo ostgratinerad shepherd's pie, frityroljedroppande fish and chips, fruktiga tartlets, såsdrypande steak and kidney pie, syrliga jelly beans och massor av sausage rolls. Je ne regrette rien. Låt mej få påpeka hur gott det var. Brittisk mat har haft ett oförtjänt dåligt rykte, och fastän jag innan flytten besökt landet ett par gånger hade jag förväntat mej lite... du vet... äckligare mat. Visst, steak and kidney pie blev aldrig någon favorit (även om konceptet paj med inbyggd brunsås var fascinerande), men många maträtter kan jag ibland längta tillbaka till. Vissa har jag med framgång återskapat, som denna vegoversion av shepherd's pie, men jag har aldrig tagit mej för att göra sausage rolls. Tills nu, alltså.
 
 
Obs! Detta är ett recept för varmluftsugn, men det går lika bra att göra i vanlig. Om du gör i vanlig ugn behövs tid och temp justeras. Jag ger förslag på ändringar, men då jag bara gjort dessa i varmluftsugn rekommenderas att ha lite koll på hur det går för dem i ugnen. Skulle du pröva göra detta recept med över-/undervärme får du färna ge feedback på tid och temp.
 
VEGANSKA SMÖRDEGSKNYTEN MED SOJAFÄRS, 32 st
1 finhackad gul lök
1-2 finhackade selleristjälkar (beroende på mkt du tycker om sellerismaken, kan även uteslutas helt)
1 dl tomatpuré
1 dl vatten
1,5 msk mörk sojasås
1 msk balsamvinäger
1 l sojafärs
2 dl finriven palsternacka (ca 2 små eller 1 stor)
1 msk torkade örtkryddor (jag använde 50/50 timjan och oregano)
Peppar
 
2 färdigkavlade smördegsplattor, 265 g vardera
 
1. Stek lök och selleri mjuk i olja, tills de börjar bli gyllene. Drygt 15 på låg värme.
2. Tillsätt resten av ingredienserna, utom smördegen. Blanda om och stek ytterligare ett par min. Det behöver inte bli helt tillagat, eftersom den processen fortsätter i ugnen. Ta av från värmen.
3. Skär smördegsplattorna längs långsidan i två lika stora rektanglar vardera. Fördela färsen över de fyra smördegsplattorna, med ca 2-3 cm kvar till kanten (se översta bilden). Lyft ena långsidan över färsen, den ska nå drygt halvvägs. Pensla sedan den kanten med vatten och lyft över den andra kanten och tryck ihop kanterna lite försiktigt. Vänd skarven neråt. Dela varje cylinder i 8 lika stora bitar. Fördela bitarna på två bakplåtsklädda plåtar.
5. Grädda båda plåtarna samtidigt i 175°C i ca 25 min i en varmluftsugn. (Eller ca 200°C i en vanlig ugn, en plåt i taget. Troligen upp till 15 min.) De ska bli gyllenbruna. Ät dessa godingar som snacks och mellanmål. Förvara i frys eller kyl. Servera varma!
 
Salt | |
#1 - - Siri |Diabitfit|:

Vilken bra blogg du har! Passar mig ju utmärkt, är så dålig på att komma på nya recept.
Det där låter ju hur gott som helst, men vad är sojasås? Är det sån där mörk sås som man typ får på kinarestauranger? =)

Svar: Kul att du gillar bloggen! Jag menar vanlig soja som du köper på Konsum, t.ex. :) Sojasås till skillnad från sojabönor osv
Malin

#2 - - sara:

gott! :)

#3 - - Emmelie:

Så gott det verkar, önskar att sambon också gillade vego mat! Vi åt övervägande bra mat när vi var i London, inget sådär som jag minns för alltid, eller jo, afternoon tee var ju något extra! :-D

Svar: Kul att du hillar receptet! Testa bjuda sambon på några sausage rolls, slår vad om att hen inte märker att det inte är vego, om du inte berättar. ;)
Malin

#4 - - Hanna Karlsson:

Det ser riktigt gott ut!

#5 - - Linnea:

Åh, måste prova detta!!

#6 - - robin:

ÄLSKADE DETTA! Måste prova.

Svar: Do it!
Malin

Upp