Grön vårsoppa

 
Det är torsdag: Nationella ärtsoppa-och-pannkaka-dagen. Eller? Är det en tradition som fortfarande håller i sej? När jag var liten och bodde granne med mormor och morfar var vi i alla fall ibland hemma hos dem på torsdagar för att äta middag, alltid ärtsoppa med fläsk följt av mormors ordentligt gräddade pannkakor. Ärtsoppa var inte direkt min favorit på den tiden. Jag åt pliktskyldigt litegrann för att efteråt ladda tallriken full med pannkakor och sylt.
 
Sedan dess har jag visserligen lärt mej tycka om gul ärtsoppa, men det slår inte den fräschare, sötare gröna varianten. Jag har ju nämnt att jag gillar söt mat, och det här blir extra sött tack vare palsternackan. Föredrar du en mindre söt soppa går det helt utmärkt att utesluta den. 
 
 
Innan vi går vidare till receptet måste jag bekänna en sak. Jag glömde helt att mäta hur mycket vatten jag använde, och chansar i receptet. Gå på vad som verkar rimligt när du kokar rotsakerna mjuka. Verkar det vara för lite vatten, tillsätt mer.
 
Ok, till receptet:
 
 
GRÖN ÄRTSOPPA MED MYNTA, räcker till 6 portioner
1 palsternacka, hackad
3 medelstora potaisar, hackade
1 bit purjolök (ca 15-20 cm), strimlad
0,75 liter vatten
1 buljongtärning
1 liter färska/frysta gröna ärtor
1 tsk torkad mynta/1 bunt färsk mynta
 
Strössel: Torrostade solroskärnor
 
1. Bryn palsternacka, potatis och purjolök i olja.
2. När de börjar få färg, tillsätt vatten och buljongtärning. Låt puttra tills allt blivit mjukt, det tar 10-20 minuter, beroende på tjocklek.
3. Tillsätt ärtor och mynta och låt det precis koka upp. Ta kastrullen från plattan.
4. Mixa soppan slät med en stavmixer. Späd med mer vatten om konsistensen är för tjock. Salta eventuellt.
5. Servera med rostade solroskärnor strösslade över soppan. Njut!
 
 
Salt | Soppa, Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

yummi

#2 - - linah:

åh va gott:D!

#3 - - Malin:

Wow! Låter och ser supersmarrigt ut! Detta ska jag bjuda på hemma snarast!

Svar: Låt mej veta vad du tyckte! :)
Malin

Upp