Sötpotatishummus med karamelliserad vitlök

 
Denna hummus är den godaste jag vet. Jag är inte så mycket av en efterrättsperson, men älskar söt mat. Och hummus. Om du också gör det kan jag lova att du kommer att vilja äta den här om och om igen.
 
När jag skriver en hel vitlök i det här receptet är det inget misstag. Jag menar alltså inte en vitlöksklyfta. En hel vitlök ska i. Bli inte förskräckt, vitlöken ska nämligen rostas i ugn och då blir smaken mild och till och med söt. Mmm.
 
 
SÖTPOTATISHUMMUS MED KARAMELLISERAD VITLÖK
2 medelstora sötpotatisar
1 hel vitlök
1 msk rapsolja
Kikärtor, valfri mängd (jag använde ca 3-4 dl kokta/en konservburk)
2 msk tahini
½ citron, juicen från
Vatten att späda med
1 tsk paprikapulver, kan uteslutas
Salt
 
1. Värm ugnen till 200ºC.
2. Dela upp vitlöken i klyftor utan att skala dem. Halvera sötpotatisarna. De behöver inte heller skalas, bara sköljas. Lägg allt på en plåt med bakplåtspapper och ringla över olja. Låt stå i ugnen tills allt mjuknat, ca 30 minuter. Sötpotatisen ska kunna gröpas ur sitt skal med en sked. Vitlöken vara ljusbrun inuti och kunna pressas ut ur skalet mellan tummen och pekfingret.
3. Lägg sötpotatisen och vitlöken i en matberedare tillsammans med resten av ingredienserna, utom vattnet. Mixa tills du får den konsistens du vill ha. Späd med vatten om du föredrar en lösare hummus.
4. Servera som tillbehör till middagen, pålägg på mackan eller ät med sked direkt ut matberedaren.
 
 
 
 
 
Salt | |
#1 - - Malin Lindgren:

Gud så gott de ser ut och låter! Måste testa framöver!

Kika gärna in på min blogg där du kan läsa om träning, om mitt distansförhållande med min kille 37 mil bort, vänner, tips och mycket mer. Just nu kan du läsa inlägget om varför jag började träna som beskrivs som motiverande och inspirerande. Från att gå från att vara överviktig 13 åring till en mycket mer hälsosammare 16 åring. Inlägget hittar du här: http://malinviola.blogg.se/2015/march/varfor-borjade-jag-trana-fran-forsta-borjan.html#comment
Kram :)

Svar: Gör det och berätta hur det gick!
Malin

#2 - - lovisa:

men du, det här ser ju magiskt ut! älskar sötpotatis! och karamelliserad rödlök! och hummus! vilken kombo. herregud vilken utropsteckenkommentar men är det goda smaker så får det bli så! (!!)

Svar: Haha, jag förstår precis! Vad roligt att du gillade receptet.:)
Malin

#3 - - Ellen:

Alltså goooott!

Svar: :D
Malin

#4 - - Carolina:

Det där låter ju hur gott som helst! Jag som älskar hummus måste prova det där! Tack för tipset! :)

Svar: Gör det och berätta hur det gick! :)
Malin

#5 - - ɑ n n i k ɑ:

Gott!

Upp