Kvarngryn och krämig auberginegryta

 
Här kommer en krämig auberginegryta att spara till dina veganska recept. När du läser det nedan kanske du tänker: "Chai i maten?" Svar: Japp!  När man häller ner lite te kan man ana kryddorna i den färdiga grytan, perfekt om man vill ha lite mustigare smak utan att kanelen eller kardemumman tar över. Har du inte chai hemma går det att byta ut mot vatten i receptet.
 
Mitt första möte med aubergine var i skolmatsalen, och tyvärr var det inte ett särskilt trevligt sådant. Auberginen var inte tillräckligt tillagad, vilket gjorde konsistensen gummiaktig och svårtuggad. Det tog flera år inann jag smakade aubergine igen och ännu längre innan jag vågade mig på att börja laga mat med aubergine själv. Men när jag väl gjorde det insåg jag vilken bra grönsak det var, så krämig och god! Mitt råd: Se till att den verkligen blir färdig!! Bättre för mkt än för lite. Mosig aubergine kan man leva med, med om den inte är färdig går det knappt att äta.
 
 
 
VEGANSK AUBERGINEGRYTA, 6 port
2 medelstora gula lökar, grovstrimlade
1 selleristjälk, finhackad 
1 vitlöksklyfta, finhackad
1 aubergine, skuren i kuber
1 msk tomatpuré
1,5 tsk sambal oelek
400 g krossade tomater
2 dl chaikryddat te (alltså, inte teblad, utan färdigbryggt te)
1,5 msk grönsaksfond alt. 1 buljongtärning
1 msk sött paprikapulver
1 msk torkad timjan
4 dl/1 förpackning kokta kidneybönor
1 skvätt balsamvinäger
Peppar och ev salt
Olja att steka i
En hel del hackad bladpersilja
6 port kvarngryn
 
1. Tillaga kvarngrynen enligt förpackningens instruktioner.
2. Stek gul lök och selleri i olja i några min tills det börjar bli mjukt. Tillsätt vitlöken och stek 1 min till.
3. Häll ner auberginebitar och stek så att de får lite färg, ca 10 min.
4. Tillsätt tomatpuré, sambal oelek, krossade tomater, chai, fond/buljongtärning och kryddor. Låt allt puttra samman i 20-25 min. Auberginen ska få en mjuk och krämig konsistens.
5. Smaka av med en skvätt balsamvinäger, peppar och ev lite salt.
6. Strö över hackad persilja och servera grytan med kvarngrynen, en grönsallad och gärna nåt slags fraiche/yoghurt/gräddfil.
 
 
Salt | Böngryta, Chiligryta, Middag, Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - Christin Clausen-Bruun:

Älskar aubergin!! min absoluta favorit rätt med det är baba ganoush!

Svar: Mmm, baba ganoush, det ska jag göra i veckan!
Malin

Upp