Veganska minipizzor i expressfart

 
Knepet för att få till goda veganska pizzor utan ost stavas en salt sås. Till det här receptet gjorde jag två varianter: en tahinisås och en avokadosås. Båda passade utmärkt och resultatet blev fräschare och godare än en vanlig ostpizza. Efter att jag ätit upp dessa veganpizzor testade jag också att göra en version med ost - och fastän jag i vanliga fall älskar smält ost smakade den pizzan bara besvikelse. Så i framtiden äter jag nog hellre mina pizzor med sås i stället. Mmmm.

Dessa snabba och enkla veganska pizzor har jag gjort med minitortillas som botten. Vissa kanske skulle kalla det fusk eller lathet. Jag kallar det: Smarthet. Garanterat tunn och krispig botten varje gång utan att vänta på jäsning eller ävlas med knådning och kavling.
 
 
 
Pizzasalladen är också världens enklaste. Du behöver hyvlad eller finstrimlad vitkål, använd gärna en osthyvel. Till dressingen tar du 1 del rapsolja, 1 del äppelcidervinäger, örtsalt eller salladskrydda. Vispa ihop med en gaffel och häll sedan över kålen.
 
 
 
HET VEGANSK PIZZA MED AVOKADO- OCH ÖRTSÅS
1 tortillabröd (jag använde miniversionen)
1 msk tomatpuré blandat med 1 knivsudd sambal oelek/srirachasås
1 msk cashewnöter
Hyvlad morot
 
Till såsen
0,5 dl tärnad avokado
1 msk vatten
1 msk grovhackade färska örter, t.ex. basilika, oregano och/eller salvia
Salt
 
1. Bred ut tomatpuré blandat med sambal oelek eller sriracha på tortillabrödet. Toppa med hackade cashewnötter och hyvlad morot.
2. Lägg pizzan på ett bakplåtspapper och stoppa in den i ugnen på 225°C tills kanterna ser bra ut.
3. Medan den är i ugnen mixar du ihop ingredienserna till såsen med hjälp utav en stavmixer. Du kan behöva dubbla receptet för att det ska gå bättre att mixa. Gör du många pizzor är ju detta inte nåt problem. :) Annars funkar det ju med gaffel också, blir inte lika smooth, men what the heck.
4. Ta ur pizzan ur ugnen och ringla över såsen.
 
 
VEGANSK PIZZA MED AJVAR OCH TAHINIDRESSING
1 tortillabröd (jag använde miniversionen)
1 msk ajvar relish
Några bladspenatblad
1 tsk solroskärnor
 
Till såsen
1 msk tahini
2 msk varmt vatten
1 skvätt citronsaft
Salt
 
1. Bred ut ajvar på tortillabrödet. Toppa med bladspenat och solroskärnor.
2. Lägg pizzan på ett bakplåtspapper och stoppa in den i ugnen på 225°C tills kanterna ser bra ut.
3. Medan den är i ugnen vispar du ihop ingredienserna till såsen.
4. Ta ur pizzan ur ugnen och ringla över tahinisåsen.
 
 
 
Salt | |
#1 - - Minna:

svar: åh, vad spännande! Har du några pizzasåser som blivit extra lyckade av alla de du testat? Dela gärna med dig till mig :D

Svar: Läs gärna inlägget du kommenterar på för svar. :)
Malin

#2 - - Annie - lättlagat vegokäk:

Fina bilder! Och alltså ja, varför hålla på och larva sig med degar när det finns tortillabröd? Är glad att du också är team salt ;)

Svar: Åh tack! :)
Malin

#3 - - Fredrikapåvinden:

Pizza gjort på tortillabotten är definitivt bara smarthet! Så gott ju! Nästa gång ska jag helt klart testa dina varianter!

Svar: Yay, berätta gärna vad du tyckte sen!
Malin

#4 - - Ellen:

Nä men alltså det där ser så gott ut!!

Svar: Det var det också! :)
Malin

#5 - - My:

Testat att frysa, tina och äta dem? Behöver förbereda mat till en fest nämligen.

Svar: Det skulle nog gå att förbereda fram till såsen. Och sen när du tinar dem he på såsen. Men alltså, de här går supersnabbt, satsa på att förbereda nåt annat ist. :)
Malin

Upp