Ärtig pestopasta på 5 minuter

 
Flyttkaoset har pågått och pågått och pågått. Min syster var här och hjälpte mej i helgen och efter lite plockande varje kväll börjar det äntligen bli någorlunda ordning. Men medan allt fortfarande var kaos levde jag ju nästan uteslutande på pasta gjord av olika slags baljväxter.
 
Till detta recept valde jag en pasta gjord på gröna ärtor och till det en pesto gjord på gröna ärtor och - surprise! - mynta. Mintiga ärtor är en oslagbar duo. Vill du ha mer av den varan gjorde jag tidigare en grön ärtsoppa med mynta. Ang ärtpastan: Smakade svagt av kokade ärtor, konsistensen var mjuk men inte alls grynig och funkade bra i matlådan dagen efter.
 
 
Bakom kulisserna. Då var köket ändå riktigt fint städat jämfört med resten av lägenheten...
 
 
GRÖN ÄRTPASTA MED VEGANSK ÄRT- OCH MYNTAPESTO, 3 port
1 paket grön ärtpasta, 200 g
3 dl frysta, gröna ärtor + mer som tillbehör
1 dl solroskärnor
1 dl pumpakärnor
20-30 myntablad
1 dl neutral olja
1 dl vatten
Salt, efter smak
 
1. Koka pastan enl anvisningar på paketet.
2. Tina ärtorna genom att slå kokhett vatten över dem, röra om och låta dem stå ca 2 min. Häll därefter av vattnet.
3. Blanda ärtorna med frön, mynta, olja och vatten, antingen i en matberedare eller bunke. Mixa (det går bra med mixerstav) till en pesto. Salta och mixa lite till. Om du tycker att peston är för tjock, späd med mer vatten.
4. Blanda pastan och peston. Servera med mer gröna ärtor.
Salt | Pasta, Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - ɑ n n i k ɑ:

Gott!

Upp