Minitortillas med ljummen avokado- och bönsalsa

 
Alla som är sugna på snabblagad vegomat serverad i minitortillas räcker upp en hand. Här är en! Väldigt ofta är jag sugen på det, faktiskt. Jag fyller dem ibland med hummus, ibland tacofärs och allra senast denna ljumma, ljuvliga bönsalsa med avokado. Vanliga tortillabröd funkar förstås också bra.
 
 
LJUMMEN BÖNSALSA MED AVOKADO, mättar 2-3 pers
1 liten gul lök, finhackad
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad oregano
Ordentligt med citronpeppar
1 (gul) paprika, skuren i småbitar
3 dl kidneybönor
1 hackad tomat
1 avokado, skuren i bitar
 
Tillbehör: minitortillas, salladsblad, havrefraiche eller crème fraiche.
 
1. Fräs hastigt löken och paprikan på hög värme i ca 3 min. Låt dem brynas lite.
2. Krydda och rör om. Tillsätt bönorna och stäng av värmen. Stek på eftervärme, 3 min.
3. Tillsätt tomat och avokado. Blanda ordentligt och låt stå nån min så allt får samma temperatur. Smaka av med salt.
4. Komponera rätten genom att lägga ett salladsblad i en liten tortilla. Ös upp lagom mängd ljummen salsa. Toppa med nåt slags fraiche - eller låt bli, det blir gott även utan.
Salt | Vegan, Vegetarisk | |
#2 - - H:

*räcker också upp handen*
Jag är typ besatt av wraps. Äter det minst (asså verkligen minst haha) en gång i veckan. Gärna 2. Eller 3. Har tänkt göra ett inlägg om det också för det är så gott! Får prova din variant nån dag :)

Svar: Haha, man kan aldrig få för mycket av det goda! Eller hmm, det kanske man kan. Själv brukar jag äta sånt som jag tycker är gott om och om igen tills jag lessnar och inte äter det på flera år innan jag återupptäcker det. Och upprepar mönstret.
Malin

#3 - - Johanna Davidsson:

Vad gott det lät!

Upp