Hemligheten bakom den lenaste hummusen nånsin

 
Hur många gånger har du önskat att din hemgjorda hummus kunde vara lika len som den du äter på restaurangen eller köper från affären? Varje gång? Samma här. Även om min hemgjorda hummus har varit helt ok, har den inte varit så krämig som den köpta är. Vad gör jag för fel? Är min matberedare inte bra nog? 
 
I jakt på ett svar till dessa frågor har jag stött på tipset: Skala kikärtorna. Skala?? Kikärtorna??! Nehejdutack. Detta prövade jag göra en gång till en kikärtsgryta, och även om resultatet blev superbt, är det inget jag har lust att göra igen. Att skala kikärtor är inte så lätt som många vill ge sken av. "Gnid de kokta kikärtorna mellan två handdukar", ska tydligen vara ett snabbt och enkelt sätt att lossa skalen från kikärtorna. Icke! Det är inte alls enkelt, det finns ingen fungerande genväg, för att skala kikärtorna måste du trycka ut dem en efter en ur sitt skal. Det finns inget tråkigare och onödigare att ägna sin tid åt.
 
Men, även om det inte finns en genväg till att snabbt skala kikärtor, så finns det en genväg till en krämig hummus. Och den heter kikärtshalvor (eller chana dal, som det kan stå på förpackningen). Om du köper kikärtshalvor är de redan skalade och du slipper stå och skala kikärta efter kikärta för att få till en krämig hummus. Smart va?
 
 
LENASTE HUMMUSEN NÅNSIN, en ordentlig omgång som går bra att frysas in
8 dl blötlagda och ordentligt kokade kikärtshalvor, enligt förpackningen
1-2 pressade/rivna/hackade vitlöksklyftor
2-3 msk citronjuice
1 dl tahini
1 dl vatten
Salt, efter smak
2 msk olja (gärna kallpressad raspolja eller olivolja)
Ev kryddor: paprikapulver, spiskummin, cayennepeppar
 
1. Lägg kikärtor, vitlök, citronjuice och tahini i en matberedare. Exprimentera gärna med mängden vitlök, tahini och citronjuice, enligt hur du själv gillar hummusen. Mixa samman.
2. Om hummusen är för stabbig, tillsätt så mycket vatten du tycker att det behövs. Jag tyckte att 1 dl var perfekt. Salta.
3. Ös upp hummusen i en skål. Ringla över olja och krydda om du vill. Ät!
Salt | Röror, Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - Annelie:

Åh, måste provas! Har aldrig sett dem i affären, men det är kanske för att jag inte letat.

Svar: Hittade det av en slump på en ICA där jag bor. Men kolla annars i butiker med orientalisk mat.
Malin

#2 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Måste testa!

#3 - - Vicky:

men! jag som trodde chana dal var gula linser typ? men ok, fett. drömmen med len hummus hemma ju.

Svar: Näpp, skalade, splittade kikärtor. :)
Malin

#4 - - Anna Munkhammar :

Vad smart för att skala för hand lär ju aldrig bli av! Måste göra hummus här någon dag framöver:-)

Svar: Men eller hur, vem orkar?
Malin

Upp