En stor gryta chili con sojafärs

 
November är här och det är även årstiden för heta grytor och värmande soppor. När jag planerar middagsmaten är det inte ett fat kall sallad jag ser framför mej, utan snarare en rykande kastrull. Planera middagsmat, förresten, vilket skämt. Jag har knappt vardagslagat mat alls under en hel månad. Oktober var nämligen en månad där jag jobbat mer än heltid vilket har varit tufft. 
 
 
 
Som tur är har jag haft vettet att utnyttja de få lediga dagar jag haft till att fylla frysen full med matlådor. Jag har visserligen inte haft mycket tid att umgås, och lägenheten som jag flyttade in i för några månader sen har blivit mer och mer kaosig. Men frysen har varit full av rotfruktssoppor och starka grytor och för det har jag varit oerhört tacksam när jag kommer hem sent och magen skriker efter mat. Här är en av dessa rätter.
 
 
CHILI CON SOJAFÄRS, ca 7-8 port
2 gula lökar, grovhackade
2 stjälkar bladselleri, grovhackad
2 vitlöksklyftor, pressade
Olja att steka i
1 röd normalstark chilifrukt
1 l sojafärs
2 msk tomatpuré
500 g krossade tomater
1 dl vatten
1 buljongtärning
1 msk spiskummin
1 msk paprikapulver (antingen sött eller starkt eller en blandning, beroende på hur het du vill ha chilin)
1 msk torkad oregano
7 dl färdigkokade blandade bönor (jag använde små vita bönor, kidneybönor och kikärtshalvor)
1 skvätt balsamvinäger
Salt
 
1. Stek selleri, lök och vitlök mjukt i olja.
2. Hacka en chilifrukt. Kärna ur eller hacka med en del av kärnorna, beroende på hur starkt du klarar av. Tillsätt chilin tillsammans med sojafärs i grytan och fräs i ytterligare ca 5 min.
3. Tillsätt tomatpuré, krossade tomater, vatten och buljongtärning. Häll i kryddorna. Låt det koka ihop en stund.
4. Blanda i bönorna och låt dem koka med tills allt är genomvarmt.
5. Smaka av med en skvätt balsamvinäger och ev lite mer salt. Servera som det är, med bröd eller med ris.
 
 
Nä, allihopa, nu lägger vi oktober bakom oss och går in i november, vilket ju är månaden då det är OK att korka upp glöggen och äta pepparkakor. Och det är exakt vad jag ska göra idag.
Salt | Böngryta, Chiligryta, Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - Cassandra Haraldsson:

Mums!

#2 - - Matilda :

Det såg riktigt gott ut!

#3 - - Skogsraah ☾:

Den måste jag prova göra! :)

#4 - - freja limelake - Resor & Livsstil:

Är heller inte så värst duktig på att planera matlagningen haha, man kommer hem och är trött och vill bara sätta sig ner och äta en färdig pizza ! Men försöker bättra oss och göra lite enkla grytor och sallader iallafall :D

Svar: Ja, ibland får man nog acceptera att det kommer att finnas perioder i ens liv när middagslagandet blir lite nedprioriterat. En färdig pizza är inte alltid fel. ;)
Malin

Upp