Det gröna alternativet: Broccoliris

 
Vad är grejen med att ris skulle vara giftigt nuförtiden? När larmen om att ris innehåller för mycket arsenik för att vara bra för oss slog jag först dövörat till. Jag undvek att läsa artiklarna och hörde bara om detta på omvägar av människor i min närhet, tänkte "äh, de överdriver, det är säkert inte farligt". Fortsatte äta basmatiris till curry och riskakor (med sourcream & onion, mmm, bättre än chips) som mellanmål. Men ju mer jag hör om det, desto mer tvekar jag inför att sätta i mej ett halvt paket riskakor innan middagen är färdig. 
 
Ris kommer nog att fortsätta vara en del av mitt matintag och min matlagning, men efter att till slut tagit mej tid att läsa artiklar om saken har jag kommit fram till att det kanske inte skulle skada att dra ner på riset en del. 
 
Därför tänkte jag dela med mej av ett recept för alternativris. Blomkålsris har jag ätit en del, men det kändes... gjort. Googla och du får hur många träffar som helst. Nåt som däremot inte är särskilt vanligt, men som är gott och precis lika enkelt som blomkålsvarianten är broccoliris. En googling på broccoliris gav bara en massa recept på kokt ris blandat med tillagade broccoliträd, så detta behövs!
 
 
 
BROCCOLIRIS
Broccoli, färsk eller fryst, valfri mängd. Jag tyckte att en normalstor broccoli räckte till två ganska små portioner.
En stor klick smör eller smakrik kallpressad rapsolja + lite salt
 
1. Skär bort det grövsta på stammen och skala bort det yttersta lagret. Skär stammen och resten av broccolin i delar.
2. Lägg i matberedare och mixa tills broccolin är ungeför i lika små bitar som riskorn brukar vara.
3. Koka i saltat vatten eller buljong i ca 2 min. Häll av vattnet.
4. Blanda det varma broccoliriset med en klick smör eller ringla rapsolja över. Salta, om det behövs. Servera som ris.
 
 
 
Har du också dragit ner på risätandet eller fortsätter du som vanligt? Har du några tips eller idéer för risalternativ? Dela med dej!
Salt | Ris, Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - lovisa:

smart! ska absolut testa detta. kände bara RELATERAR till hela den här arsenikgrejen, först strunta i det sen bah "men... mina sourcreme-riskakor då? :O :O" för att sedan känna ungefär som du: förutom mina älskade riskakor så äter jag inte ris så ofta. nån gång i veckan kanske. det serveras fortfarande i matsalen på skolan där jag jobbar, och det är ju t.o.m till barn. så jag tror inte det är nån fara. var det inte samma grej med chips för några (när jag säger några så är det alltid minst 10 mvh tjejen som hänger med...) år sedan, att det innehöll cancerframkallande ämnen? förbrukningen minskar ett tag när debatten blomstrar, men så glöms det bort och folk käkar igen. känns som det skulle kunna vara en sådan grej.

Svar: Ja, och dessutom om det skulle vara så himla farligt borde ju det ha visat sej för länge sedan, med tanke på de matkulturer där riset liksom är grejen. Vad jag vet så har t.ex. Japan en mycket högre medellivslängd än vad Sverige har, Japan har bland de högsta i världen. (Vilken kanske iofs inte beror på att man äter massa ris utan på helt andra faktorer.)
Malin

#2 - - h:

Kul idé! Känner igen mig och i Lovisas kommentar. Lite som att alla (förutom jag verkar det som haha) glömde bort det där med att inte äta frysta bär...

Svar: Känner: Skönt att man har frysen full med egenplockade bär. ;)
Malin

#3 - - Nimo:

Så smart! Värt att testa

Svar: Gör det, och berätta gärna vad du tyckte!
Malin

#4 - - Hanna Karlsson:

Vi äter inte så mycket ris, inte ens en gång i veckan. Det där broccoliriset låter riktigt gott. Känns som ett bra alternativ.

Svar: Pröva och låt mej veta vad du tyckte!
Malin

#5 - - Emma Staaf:

Jag har inte ätit så mycket ris sedan jag flyttade hemifrån. Men i skolan har vi nyligen läst många artiklar om just arsenik i ris i samband med en kurs i forskningsmetodik och statistik. Då insåg jag att som vuxen krävs det stora mängder ris för att det ska vara farligt. Men givetvis vill man undvika så mycket arsenik som möjligt och ett tips är att koka riset med extra mycket vatten och hälla av det när riset är klart. På så sätt följer den större mängden av arsenik med vattnet.

Jag har skippat riset helt dock och föredrar couscous :-)

Svar: Tack för den här kommentaren, Emma. Nu fick du mej att igen känna mej trygg med att det inte är nån fara, nu vet jag vad jag ska äta imorn och det har med ris att göra!
Malin

#6 - - Emelie Ekman Lindqvist:

Men så gott det ser ut!! Måste testa :) Grymma recept. Ha en fantastisk vecka. Kram

Svar: Tack, vad glad jag blir, detsamma!
Malin

#7 - - Jenny:

Vad smart, det måste jag prova! Äter väldigt mycket ris här hemma, men har faktiskt dragit ner sista tiden pga alla skriverier.

Svar: Du får gärna berätta hur det gick om du testar det!
Malin

#8 - - Becka:

Har slagit dövörat till jag med, dock undviker jag riskakorna nu men ris är helt enkelt för gott för att lämna bort! Kanske man borde testa lite alternativ ändå, lät ju intressant med broccoliris. :)

Svar: Åh, jag som köpte 2 paket riskakor idag och åt 5 st medan potatisen till middagen kokade för att jag var så hungrig... haha, exakt det jag skriver att jag numera tvekar inför. Inte när jag är tillräckligt hungrig, tydligen.
Malin

#9 - - Maj:

Förutom att ris innehåller stor mängd arsenik så går det åt ofantliga mängder vatten att producera ris. Själv har jag därför helt slutat äta ris och i stället ersatt det med svenskodlade, ekologiska spannmål som matvete, mathavre och kvarngryn. De är dessutom mycket mer smakrika. Broccoliris har jag inte prövat än, men det ser väldigt fräscht och gott ut.

Upp