Krämig pasta med fänkål och lime

 
Kombinationen pasta, grädde och citrus - kan man äta nåt godare en måndagskväll*? Tror inte det. I den här rätten kombineras pasta gjord på gula sojabönor (yay protein), fänkål, lime och grädde. Den milda smaken av lakrits från fänkålen passar perfekt med limefrukten. Parmesanosten höjer rätten till en högre nivå, mmm ost, men det går bra att utesluta om man inte äter det.
 
 
 
 
FÄNKÅLSPASTA MED LIME, 4 portioner
1 fänkål
1 paket bönpasta, 200 g
2 nävar grönkål utan den grova stjälken, skuren i bitar
En klick smör, valfritt
1 dl grädde/havregrädde
Skal från 1 lime
Saft från 0,5 lime
Riven parmesanost, valfritt
Salt och peppar
 
1. Börja med att ta bort de dilliknande bladen och spara dem till senare. Dela fänkålen i fyra klyftor, strimla dessa tunt. Stek i olja tills de börjar bli gyllenbruna.
2. Medan fänkålen bryns, koka upp vatten till pastan. Koka enligt paketet (Risentas tar 3-5 minuter). Då 3 minuter av koktiden återstår, tillsätt grönkålen. När det är färdigt, häll av vattnet och klicka i lite smör.
3. Häll i grädden i fänkålen tillsammans med limeskal och -saft. Låt det koka i ca 1 minut. Salta och peppra.
4. Blanda fänkålen med pastan. Sleva upp på tallrik, riv över ost och dekorera med fänkålsbladen. Ät.
 
 
 
För en vecka sen bjöd Polichinelle på gräddig citron- och chilipasta som såg himla god ut. Om du gillar gräddig pasta, kolla in den också, vet jag.
 
*OBS, det går lika bra att äta detta på en tisdag, onsdag, torsdag...
 
 
Salt | Vegetarisk | |
#1 - - sara:

nice recept :D vad för parmesan hade du? :) inte hittat någon utan löpe i :/

Svar: Jag använde Garant ekologiska, tyvärr inte utan löpe. :( Dock har jag förut haft sån här parmesan på burk en gång i tiden som var utan löpe. Inte riktigt samma sak, men ändå något. :)
Malin

#2 - - ɑ n n i k ɑ:

Mums!

#3 - - linah:

åh, om de är nåt jag älskar så är de pasta! mums

sv; ja håller med. de är så svårt att få jobb nu för tiden, ibland undrar jag om dom ens läser min ansökan :/

Svar: :/ Åh, hoppas att vi får nåt snart!
Malin

#4 - - Majja:

Älskar bönpasta!! Nyttigt och gott :)

Svar: Första gången jag smakade till den här rätten, hade inte sett det innan. Var helt fascinerad av konsistensen!
Malin

#5 - - Maja:

Fänkål alltså, så himla gott. Blir nog så att jag skriver fänkål på inköpslistan bums nu när jag såg detta recept. :-)

Svar: :D Smakade det först förra året och kände var har du de 23 första åren av mitt liv!!
Malin

#6 - - Maja:

Svar: Tack snälla, kul att höra!

detta ser jätte gott ut, kanske man skulle prova.

Svar: Gör det!
Malin

#7 - - Sandra Lundin:

Det här låter ju hur gott som helst!

Svar: Kul att du gillar receptet!
Malin

#8 - - Lillabus:

Åh låter riktigt gott!

Tack så mycket.

Svar: Tack för responsen!!
Malin

#9 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Lät riktigt gott! :)

Svar: Kul att du gillade receptet!
Malin

#10 - - N:

Gottt!

#11 - - Emma Ekstén:

Men åh vad gott! Älskar fänkål och grönkål! Har dock aldrig testar bönpasta, hur smakar det?

Svar: Min kompis tycker att det har en nötig smak, jag tänkte mycket på konsistensen när jag åt det, som var nåt helt annorlunda än vanlig pasta. Pröva!
Malin

#12 - - Céline:

Men gud så himla gott, jag äälskar grönkål!!

Svar: :)!!
Malin

#13 - - Vano:

Åååh så gott det låter och ser ut att vara. Bönpasta har jag aldrig testat, men ska ta och göra det nån dag. Alltid kul och spännande med nya smaker.

Svar: Håller definitivt med, kul att du gillade receptet!!
Malin

#14 - - milina.blogg.se:

Åh mums!

Upp