Kokossmör och hur du äter det

 
Att kalla det här för ett recept skulle vara att ta i. Kokossmör har en ingrediens och kräver ett endaste arbetsmoment.
 
Min tanke innan jag gjorde kokossmöret var att göra ett pålägg till macka. I höstas, när jag reste i Skottland, provade jag ett margarin som delvis var gjort på kokossolja. Väldigt gott. Tyvärr dyrt, och jag har inte sett det här i Sverige. Till min lycka stötte jag förr ett tag sedan på ett recept på kokossmör som skulle likna andra nötsmör och jag bestämde mig för att prova.
 
Du behöver: kokosflingor + matberedare. Mixa i ca 20 minuter, eller tills du är nöjd med konsistensen. Ibland kan du behöva avbryta och skrapa ner kokosen från kanterna. Det krävs minst 200 g kokosflingor för att det ska fungera. Det kanske verkar mycket när du häller i en hel påse i matberedaren, men efter 20 minuters mixande har volymen minskat betydligt.
 
 
 
 
Min matberedare började lukta varm plast efter tio minuter, så jag stängde av och lät den vila ett tag. Det tar sin tid i maskinen. Då såg den fortfarande bara ut så här:
 
 
 
Efter ytterligare tio minuter hade kokosen fått en krämig konsistens, liknande andra nötsmör. Då var jag nöjd och skopade upp den i en glasburk för att kunna förvara det i kylskåp. Men innan prövade jag den och frågade en testpanel (a.k.a. lillebror) vad han tyckte, om han skulle ha den på mackan? Nja, den smakade mer som efterrätt, som nåt slags kaka, tyckte han. Håller med. Det är visserligen gott att bre på bröd, men jag tycker nog att den gör sej godare som glasyr. Jo. Det där med att förvara kokossmör i kylen, förresten. Dålig idé. Det blir stenhårt och helt omöjligt att bre. Bäst att använda går det när smöret är lite ljummet.
 
Här kommer ett recept på en citronvariant som jag gjorde. Tror att det också skulle vara gott att använda vanilj eller kakao som smaksättning till glasyren.
 
CITRON- OCH KOKOSGLASYR
1,5 dl kokossmör
½ ekocitron, skal och juice från
½ dl florsocker
Vatten
Ev. karamellfärg
 
1. Värm eventuellt upp smöret, om det är alldeles stenhårt som mitt var. Blanda alla ingredienser utom vattnet. Om konsistensen är för tjock, späd med vatten.
2. Smeta glasyren på ett muffins eller en sockerkaka. Eller ät det till pannkaka, som vi gjorde.
 
 
 
Sött | Frosting, Glasyr, Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - Linn Strömberg:

Gott ^^

#2 - - Elin:

Mums! Bra tips. :)

Svar: Kul att du gillar det!
Malin

#3 - - maja söderberg:

ååh vilket kul recept, verkar gott :)

Svar: Ja, äter det som kvällsfika nu, haha. ;)
Malin

#4 - - Beata:

Vad häftigt! Det där visste jag inte att man kunde göra med kokosflingor, kul tips! Och vilken inspirerande blogg du har :-)

Svar: Tack så mycket!
Malin

#5 - - corneliaeriksson.blogg.se:

Spännande!

Upp