Chaisocker och hemgjord havrechai

 
Det har varit bokrea och jag har köpt en hel hög med saker att läsa. Jag vet att det är fint väder och så, men allt jag vill göra är att dricka chailatte ur stora koppar och läsa mina nya böcker. 
 
Chailatte innehåller ju de typiska julkryddorna, men det tycker inte jag att man ska haka upp sej för mycket på. Chailatte är för gott för att bara drickas i december. Min favorit är Baristas variant. Har ni sett att de serverar den med havremjölk nuförtiden? Så god. Tyvärr bor jag i en stad utan Barista, så jag kan inte gå dit och köpa den när jag blir sugen.
 
Gissa därför om jag blev glad när jag hittade Oatlys iKaffe, alltså skumbar havremjölk, hos Willys för nån vecka sen. Nu gör jag min egen havrechai. Kaféer använder nästan alltid en sirap eller pulver (med mjölkprotein) när de gör chailatte. Det finns att köpa för skyhöga priser på mataffärer. Om man gör det själv med kryddat te, mjölk och socker är det lätt att den blir ganska tråkig och intetsägande. Jag gillar en ordentligt kryddig chailatte och gör den på te, Oatlys iKaffe och mitt eget chaikryddade socker. Jag kom på receptet till sockret för några år sen, och har gjort det på samma sätt sen dess. Det ger den extra kryddiga chaismaken och går att använda med vilket te som helst.
 
 
CHAISOCKER
3 dl valfritt socker (jag brukar blanda vitt strösocker med brunt farin 50/50)
1 msk mald kanel
1 tsk mald kardemumma
1 tsk mald ingefära
0,5 tsk mald nejlika
0,5 tsk riven muskotnöt
 
1. Blanda. Färdigt att använda i chailatte eller för att göra kryddigt kaffe.
 
HAVRECHAI
1,5 dl chaikryddat eller icke-smaksatt te
2-3 tsk chaisocker
1,5 dl Oatlys iKaffe
 
1. Rör ner sockret i teet.
2. Skumma och värm havremjölken. Det går utmärkt att använda en helt vanlig visp. Häll upp mjölken i teet och avnjut i sällskap av en bok.
Sött | Varma drycker, Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - Hemma Hos Felicia:

jag älskar chailatte, så tack så mycket för tipset!! :)

Svar: Kul att du gillade det!
Malin

#2 - - maja:

Svar: Ja, verkligen! x2 :)
Vilken bra blogg du verkar ha förresten. Ska scrolla mig neråt och se om jag hittar något att testa. Jag är i allmänhet inte så bra på att äta vegetariskt, men vi är nog många som borde nog bli bättre på det!

Svar: Tack snälla. Hoppas du hittar nåt du gillar!
Malin

#3 - - Jossie:

Chailatte är verkligen inte min favorit haha :)

Svar: Då frågar jag: Var har du druckit den? Espresso house? Waynes coffee? Isåfall förstår jag dej. De är inte särskilt bra. Barista däremot! ;) Och Starbucks. Mm-mmm.
Malin

#4 - - ♫♪ sandra:

åh gott!

#5 - - Miss Baby Peaches:

Det här lät ju supergott! Jag älskar chai och måste garanterat prova det här!

Svar: Vad roligt! Gör det!!
Malin

Upp