Stekta sommargrönsaker med belugalinser + frisk citron- och persikosallad

 
Sommarvärmen är sen i helgen tillbaka i Mälardalen, men för mej är bloggsommarlovet över. Jag har många recept som väntar på att få publiceras. Först ut är stekta sommargrönsaker med min systers godaste sötsyrliga sallad. Ungefär så här lät det när vi åt maten: "Mmm... åh, vad gott... mmm... den här salladen blev jättebra... mmm... supergod mat..."
 
Om du är inne på att grilla, förresten, tror jag att det skulle funka toppen att grilla grönsakerna på spett. Sen blandar du alltsammans med linser, kryddor, ost och vinäger.
 
 
STEKA SOMMARGRÖNSAKER MED BELUGALINSER OCH FETAOST, 4 port
1 dl torkade belugalinser* + 2 dl vatten
2 st medelstora rödlökar, strimlade
1 liten zucchini (ca 350 g), tärnad
250 g små tomater, halverade
1 burk kronärtskockshjärtan (240 g avrunnen vikt), skuren i kvartar
En skvätt mörk balsamvinäger
1 msk torkade örter, ex timjan, basilika, mynta
200 g fetaost, tärnad
Salt och peppar
 
1. Koka belugalinserna i sjudande vatten i ca 20 min. Ta av från värmen och häll av ev överflödigt vatten.
2. Stek rödlök under lock på medelhög temperatur i 5-7 min, tills den mjuknat och fått lite färg. Rör om då och då. Tillsätt zucchini och stek ytterligare 5 min.
3. Höj värmen ett snäpp. Häll i övriga grönsaker, balsamvinäger, örter och peppar. Stek under omrörning 2-3 min. 
4. Blanda ner linser och fetaost och ta av ifrån värmen. Smaka av, salta ev.
5. Servera med bulgur, ett stekt ägg och en frisk citron- och persikosallad enligt receptet nedan.
 
CITRON- OCH PERSIKOSALLAD
2 persikor, urkärnad
0,5 citron
Några nävar blandad sallad
Kallpressad rapsolja
Salt och peppar
 
1. Skär persikorna i småbitar. Skär 2-3 tunna skivor av den halva citronen, och skär dessa till små trekanter.
2. Blanda persika, citronbitar och sallad i en skål. Pressa över saften från resten av citronhalvan, ringla över rapsolja, salta och peppra. Färdigt!
 
*Belugalinser färgar lätt av sej. Om du vill ha en grönsaksröra med lite klarare färger kan du byta ut dessa mot t.ex. gröna linser och balsamvinägern mot äppelcidervinäger. Smaken blir lite annorlunda, men fortfarande god!
Salt | Vegetarisk | |
#1 - - Julia Müller-Sandvik:

Det ser ljuvligt ut, bra jobbat - jag blir värsta hungrig av det.

sv: Tack ska du ha :D Ja, det är kul att gå runt på mässor, det är sant!

Svar: :)
Malin

#2 - - Yohanna af Skovde:

Vad allt ser gott ut! Och tack för smör+mynta-tipset :)

#3 - - ddianasliv.blogg.se:

Mmm det där ser riktigt gott ut! Nu blev jag ju hungrig! :)

Sv. Tack för din kommentar. Ja, precis så: det är svårt att göra det som är rätt för en själv - och kan bli så otroligt fel om man gör det man tänker att man "borde".

Upp