Energibars: Dadelstänger med naturligt protein

 
Bars eller stänger med torkad frukt och nötter är mitt bästa mellanmål. Det är veganskt, ger en snabb höjning av blodsockernivån och är framförallt väldigt gott. Frukt- och nötstänger finns att köpa många olika varianter i vanliga mataffärer, som ofta dessutom är ekologiska, men det blir dyrt att köpa i längden om man äter dem varje dag. Vilket jag gör när jag fikar på jobbet. Och när jag tränar. Tur då att det är väldigt enkelt att använda en matberedare, vilket är det enda redskap du behöver till detta recept.
 
I dessa stänger har jag valt att mixa ner solroskärnor för att höja proteinhalten. Det går bra att använda olika slags nötter, för olika smaker. Tror t.ex. att hasselnötter i en chokladsmakande smet skulle äga. Testa själv!
 
Recepten räckte till ca 8 lagom stora stänger av varje.
 
 
DADELSTÅNG MED RUSSIN OCH KANEL
1 dl solroskärnor
1,5 dl naturella cashewnötter (en del eller allt kan bytas ut mot skållad mandel för högre proteinhalt)
1 rågad dl russin
1 msk mald kanel
Varierande mängd urkärnade dadlar - tills det uppnår en bra konsistens + ev en liten skvätt vatten om dadlarna inte redan är väldigt kletiga
 
DADELSTÅNG MED APRIKOS OCH KARDEMUMMA
1 dl solroskärnor
1,5 dl naturella cashewnötter (en del eller allt kan bytas ut mot skållad mandel för högre proteinhalt)
1 rågad dl torkade aprikoser
1 tsk mald kardemumma
Varierande mängd urkärnade dadlar - tills det uppnår en bra konsistens + ev en liten skvätt vatten om dadlarna inte redan är väldigt kletiga

1. I en matberedare, mixa solroskärnorna och cashewnötterna till den storlek du vill att de ska ha i de färdiga stängerna.
2. Tillsätt resten av ingredienserna, använd ungefär 2 dl dadlar i början. Mixa ihop allt. Tillsätt mer dadlar och ev vatten om det behövs. Degen ska bli så pass att du kan forma den till stänger eller bollar som håller ihop, men inte heller vara jättekletig.
3. Forma degen som du önskar. Slå in i plastfolie och förvara i kyl (hållbarhet minst 2 veckor) eller frys tills du ska använda dem. Om du inte vill äta upp allt på en gång förstås.
 
Sött | Snacks | |
#1 - - Anna:

Yess, de här ska jag göra och ta med till jobbet istället för att köpa kexchoklad till automatkaffet...

Svar: De är perfekta till jobbfikat!
Malin

#2 - - Yohanna af Skovde:

Ser gott ut!

#3 - - fanny ahlm - hörselskadad:

Så fin blogg du har verkligen, just nu har jag en tävling på bloggen, kika in och var med du också! Ha det bra! Kram!

Svar: Tack detsamma!
Malin

#4 - - Madson:

Alltså smaaaart, måste testa!

Svar: Låt mej veta hur det gick!
Malin

#5 - - Daniella:

Smart att ha ett eget recept så att man sparar pengar! Gillar inte dadlar, men de verkar goda ^^

Svar: Dadlarna kan också ersättas med annan klibbig torkad frukt, t. ex. mer aprikos och russin eller fikon. :)
Malin

#6 - - Daniella:

Ah synd att jag inte är så förtjust i sådan frukt hehe. Möjligtvis aprikos och russin men som sagt, tycker inte om de frukterna såå mycket. Eller russin och aprikos är gott, för sig tycker jag :)

#7 - - TantoMamma-Svensk Smyckesdesigner:

Perfekt att jag snubblade in på din blogg. Jag tänkte häromdagen på proteinbars, att jag borde pröva göra egna. Tack för receptet :-)

Svar: Kul! Berätta gärna vad du tyckte sen. :)
Malin

#8 - - MALIN:

Mums, ser himla gott ut!

#9 - - NICOLE:

Mums :)

#10 - - Emma Engström:

Åh så gott det verkar vara! :)

Upp