Norrländska quesadillas med pepparrotskeso

 
Den här maten tar fem minuter att göra. Max. Receptet innehåller tre ingredienser: tunnbröd, grynost och pepparrot. Kan det bli enklare att göra en vegolunch? Tror ej det.
 
 
 
Min påsk har varit synnerligen ovegetarisk och därför har jag inte haft mycket att blogga om. Istället har jag åkt inåt landet och ägnat mej åt skidåkning, pimpling och skogspromenader längs skoterspåren. Här ute där jag bor, vid Höga Kusten, är det full vår och knappt nån snö kvar. Bara några mil nordväst ligger dock snön fortfarande meterdjup och isarna bär för både människor och skotrar. I helgen bär det av till inlandet igen, till Hemavan för att höra Jon Henrik jojka och kanske åka mer skidor. 
 
Den här rätten är en norrländsk version av quesadillas, där tortillabrödet bytts ut mot tunnbröd och fyllningen fått smak av pepparrot.
 
 
 
TUNNBRÖDSQUESADILLAS MED GRYNOST OCH PEPPARROT
Ett stort tunnbröd
1 dl grynost (keso). Hälften kan bytas ut mot en lagrad ost, ex Västerbotten*, om man vill ha lite kraftigare ostsmak
1 klick riven pepparrot, efter smak
Salt
 
1. Bland grynost med pepparrot och salt.
2. Kleta ut röran över halva tunnbrödet. Lämna ca 1 cm mot kanten för att slippa att allt far ut under gräddningen. Vik ihop.
3. Stek brödet i en torr panna på hög värme, ca 1-2 min på vardera sida. De ska bli lite gyllenbruna.
4. Servera som snittar eller vik ihop ännu mer och ät som tunnbrödsrulle.
 
 
 
Det där med att komma ihåg att fota resultatet innan allt är helt uppätet... 
 
*Västerbotten verkar dock alltid innehålla löpe, vilket inte är toppen för vegetarianer.
Salt | Vegetarisk | |
#1 - - H:

Tunnbröd, det är fina grejjer!

Svar: 👌
Malin

#2 - - Charlotta:

WHOA! Jag som älskar pepparrotsost. Taget!

Svar: Kul! Berätta gärna vad du tyckte, om du testar! :)
Malin

#3 - - corneliaeriksson.blogg.se:

Men så gott!

#4 - - purposes.blogg.se:

ÅHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! jag älskar en sak med din blogg :o Du använder sig av den korrekta definitionen av vegetarianer!!! Alltså jag stör mig enormt på felen som blev med folkmunnen. Att vegetarianer blev ngt helt annat än vad det egentligen är. Kom att tänka på det då du skrev om Löpe :P

Hur som helst, detta måste jag testa xD Jag är inte vegetarian, men vegetariska alternativ är alltid bra att ha i bagaget ^^

Svar: Haha, jag som fått påpekat för mej att jag använder begreppen slarvigt. Nåväl, jag vet ju vad som är skillnaden, även om jag ofta säjer vegetariskt om lakto-ovo-vegetariskt och veganskt om vegetariskt. Just på grund av hur det kallas i folkmun.

Men du kanske tänker på alla som kallar fisk vegetariskt? Gelegodisar med gelatin? Västerbottenspaj? För det är ju helt klart superovegetariskt.
Malin

#5 - - purposes.blogg.se:

Nae tänkte mer på att vegetariansk mat är ju vegansk mat. De vill säga noll kött och bort med ägg och liknande. Kosten är den samma för veganer och vegetarianer, skillnaden är bara att veganer även tar djurförbudet som en livstil, d.v.s. ingen päls, skin, ansiktsprodukter med typ äggvita elr ngt :o

Så menade det du menade i början av svaret ^^

#6 - - Jessica:

Vad spännande det där ser ut och inte allt för krångligt! Måste prova på!

Svar: Det är ren snabbmat! :)
Malin

#7 - - Nina Bergquist:

å så spännande. måste ju prova det där...

Svar: Berätta gärna hur det gick!
Malin

#8 - - KAJSA:

Men ååååh vad gott detta lät, passar helt min smak!

Upp