Madeirainspirerad tomatsoppa

 
Vad brukar dina starkaste intryck från en resa vara? För mej är de ofta kopplade till matupplevelser. Nya smaker, frukter jag aldrig sett hemma i Sverige, oväntade kombinationer av ingredienser. I vintras besökte jag Madeira, och förutom öns skönhet - gröna, branta berg som stupar ner i havet -  minns jag dess mat. (Varning för ovego!) Grillat kött på spett, lax med apelsinsås, vit fisk med stekta bananer. Och tomatsoppan. Den minns jag, även om jag inte åt den själv. Men strax efter hemkomst bjöd mamma, som faktiskt ätit av Madeirasoppan, på sin version. Tomatsoppa med strimlor av stekt gul lök.
 
Sen har jag i min tur gjort om receptet. Tillsatt grädde och vita bönor. Lite rött vin. Ok ok, det blev en ganska annorlunda tomatsoppa, men lökbitarna har jag behållt, för stekt gul lök kan man aldrig få för mycket av (jo, det kan man).
 
 
TOMATSOPPA MED LÖKSTRIMLOR, 6-7 port
2 stora gula lökar
1 vitlöksklyfta, mosad/finhackad
0,5-1 dl rött vin
3 msk tomatpuré
1,2 kg krossade tomater
4 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar eller motsvarande fond
2-3 lagerblad
1 tsk marmite (kan uteslutas eller ersättas av misopasta)
2 dl kokta vita bönor
1 msk torkade örtkryddor, ex basilika, mejram, timjan
1 dl grädde/havregädde/kokosmjölk
1 nypa socker
Salt och svartpeppar
Ev balsamico till servering
 
1. Skala och skär lökarna på längden, och strimla de sedan på bredden. Stek i olja på medelhög temperatur ca 5 min*, till de mjuknar och får lite färg.
2. I en annan kastrull, stek vitlöken i olja ca 2 min. Tillsätt rödvin, tomatpuré och rör om i grytan nån minut till.
3. Häll i krossade tomater, vatten, buljong, lagerblad, marmite och vita bönor. Låt koka i ihop i 5 min*.
4. Ta av från plattan, mixa med en mixerstav.
5. Ställ tillbaka kastrullen och tillsätt örtkryddor, gräddprodukt och en liten nypa socker. Koka upp och smaka av med salt och peppar.
6. Blanda ner den gula löken i soppan. 
7. Servera ev tillsammans med löskokt eller pocherat ägg med några droppar balsamico ringlat över. Eller som den är, helt enkelt.
 
*För det här receptet gäller devisen: Ju längre, desto bättre. Soppan kan vara klar på en kvart, men smakerna hinner utvecklas mer om du sänker värmen på spisen och låter den puttra på låg temperatur längre. Samma med löken, stek gärna i en halvtimme på låg värme och låt den karamelliseras lite.
Salt | Soppa, Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - ɑ n n i k ɑ:

Gott!

#2 - - Henrietta Nylund:

Lät ju faktiskt gott!

#3 - - SaraNavjord.se:

åh vad gott! :)

#4 - - Gabriella:

ÅH vad gott allt ser ut!! :)

#5 - - Sanna | Design & Beauty:

När jag tänker på tomatsoppa tänker jag bara på den vi var tvungna att äta en skål av i bamba (skolmatsalen om du inte är från Västra Götaland då) innan en fick hugga in på de goda pannkakorna.. Sedna dess har jag inte vågat äta tomatsoppa (är inget tomatfan, eller ja - jag äter helst inte råa tomater om det inte är mindre och riktigt fasta!) men har bara fått en urge nu på senare att jag borde testa, men jag tror jag vill testa på restaurang så att jag verkligen får i mig nåt gott som gör soppan rättvisa :)

Svar: Tomatsoppa innan pannkaka? Inte ärtsoppa? Där ser man.
Men vad tråkigt att du gått miste om en sådan god soppa pga dålig skolmat. Testa göra själv, vet jag. Med lite vin och en nypa socker kan det inte gå fel!
Malin

Upp