Citronlimemarmelad

 
Marmelad är ett måste till scones. Igår kokade jag därför ihop denna citrusvariant på 20 minuter, för att kunna njuta av det till söndagens nybakta scones. Marmeladen är inte särskilt barnvänlig. Den blir ganska besk av det vita från skalet, och det är en del av det goda, tycker jag. Receptet passar till de flesta citrusfrukter, lime kan till exempel bytas ut mot apelsin, citron mot clementin.
 
Och du, använd ekofrukter. Skalet ska med och du vill inte äta gift. 
 
 
CITRON- OCH LIMEMARMELAD
2 limefrukter
1 citron
2 dl vatten
5 dl socker (valfri sort. Jag hade 1 dl råsocker, därav den gyllne färgen)
 
1. Skär citrusfrukterna i klyftor, och skiva de sedan tunt på bredden (eller skär hur du vill, så länge det blir småbitar.)
2. Lägg bitarna i en kastrull tillsammans med vattnet. Koka i 15 min.
3. Tillsätt sockret och koka i ca 3 min till. Häll upp på rena glasburkar.
 
 
 
Sött | Safta och sylta, Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - Maja:

men vad spännande. Jag är dålig på att göra marmelader och sådant själv. Nu vill jag testa detta till nästa helgfrukost. :-)

Svar: Kul, låt mej veta vad du tyckte!
Malin

#2 - - Majja Malmsten:

Här är några tips på smootihe/dryck! Du kanske har någon favorit?

http://majjamalmsten.blogg.se/2015/april/vilken-ar-eran-favorit.html

Svar: Hade inte provat nån innan, men när jag såg koladrycken blev jag väldigt sugen och blandade ihop en till mej själv - söt och god!
Malin

#3 - - Charlotta:

Beskt ska det vara! Helt så öronen krullar sig. Mmmm.

#4 - - Emmelie:

Oj så gott! Apelsinmarmelad är min favvo :-D

#5 - - Elin:

Mums, måste testa!

#6 - - Sandra Lundin:

Åh, så himla gott! Var länge sedan jag gjorde marmelad nu, tror jag ska ut och plocka lite maskrosor och göra marmelad plus sirap nu nör de har börjat poppa upp överallt!

Svar: Oj, du måste bo mycket längre söderut än jag. Här har just tussilagon dykt upp!
Malin

#7 - - madabouttea.se:

Vilken blogg! Man blir ju sjukt hungrig när man kollar runt här :3

Svar: :D
Malin

Upp