Ännu bättre kokosyoghurt + smoothie med hallon och mango

 
Sen jag publicerade förra inlägget har jag fortsatt experimentera med att få fram en kokosyoghurt som funkar lite bättre till frukost. Den som görs enbart på kokosmjölk är tjock och krämig och funkar, som sagt, till mellanmål, efterrätt och frukost av det lyxigare slaget. Nu var jag ute efter att göra en mer vardagsyoghurt. Jag hade tre mål: 1. Yoghurten skulle kunna hällas och ha samma konsistens som flytande yoghurt på tetra. 2. Smaken skulle vara mer neutral, kokosen skulle tonas ner något. 3. Det skulle vara helt veganskt.
 
Målen uppnåddes på följande sätt: 1. Tog mer vätska i förhållande till majsstärkelse. 2. Blandade kokosmjölken med en annan, neutral mjölk. Jag bestämde mej för rismjölk, vilket var perfekt. Rismjölken mildrade kokosen utan att lägga till nån egen smak. Det enda rismjölk smakar är ju sött, fastän den inte innehåller tillsatt socker. = Naturligt sötad yoghurt. 3. Använde sojakvarg som yoghurtbas.
 
Är fantastiskt nöjd med resultatet. Jag vet exakt vad jag kommer att äta varje morgon framöver.
 
 
 
VEGANSK RIS- OCH KOKOSYOGHURT
4 dl kokosmjölk (en konservburk)
4 dl rismjölk (testa gärna med andra mjölkar också och låt mej veta hur de funkar)
0,5 dl majsstärkelse
1 dl yoghurt (den här gången använde jag sojakvarg, men annat som innehåller yoghurtkultur funkar också)
 
1. Sätt på ugnen och värm upp den till 50°C.
2. Töm en burk kokosmjölk i en kastrull. Vispa tills du får en någorlunda jämn vätska. Vispa ner rismjölken. Häll därefter ner majsstärkelsen under omvispning. 
3. Ställ kastrullen på en spisplatta. Värm upp under omrörning. Låt det sjuda tills det tjockat till sej, ca 2-3 min. Ta kastrullen från värmen och låt den svalna till det är lite varmare än fingervarmt, ca 40°C.
4. Tillsätt yoghurt och rör om ordentligt. Skopa upp detta och he det i en väl rengjord glasburk eller- flaska, skruva på lock. Hygienen är viktig när du gör detta recept. Tvätta händerna noga innan du börjar och sterilisera gärna burken eller flaskan med kokhett vatten innan du fyller upp med den blivande yoghurten. Du vill inte att fel sorts bakterier ska växa i din frukost.
5. Stäng av ugnsvärmen och slå över till bara ugnslampan. Detta för att du ska ha en jämn temperatur som är något varmare än rumstemperatur för att få fart på yoghurtkulturen. Du kan pröva med fönsterbrädan över ett varmt element eller skåpet ovanför kyl/frys. Ställ in burken/arna och låt dem stå 10-12 timmar. Låt yoghurten stå i kylskåp och kallna innan du äter den.
6. Ät till frukost som du skulle med annan yoghurt eller gör smoothie enl recept nedan!
 
 
 
KOKOSSMOOTHIE MED HALLON OCH MANGO
2 dl ris- och kokosyoghurt
2 dl frysta eller färska bitar av mango
2 dl frysta eller färska hallon
1 fryst eller färsk banan
 
1. Låt frukten och bären tina något om de är frysta.
2. Blanda allt, mixa tills alla bitar försvunnit.
3. Blunda, njut och dröm om sommaren.
 
Salt | |
#2 - - SKRIVDIVAN :

Det vankas smootie-säsong! jag har haft svårt att få i mig de där kalla sakerna under vintern men de senaste dagarna har jag försökt att ta mig tillbaka till ett smooothie-life. Det räcker ju med en smoothie om dagen så har man fått i sig så jäkla mycket bra shit som jag normalt har svårt att få ner. Sen är ju inte mina smoothies vackra lika ambitiösa som dina såklart ;)

Svar: Smoothies är ju verkligen mmmmm och nyttigheten själv. :)
Malin

#3 - - Minna:

åh, vart har du köpt det där smoothie glaset? SÅ FINT!

Svar: Glasflaskan köpte jag i London på en koreansk matbutik. Den innehöll en kall, smaksatt latte från Starbucks. Kanske finns att köpa på matbutiker här också? :)
Malin

#4 - - Malin:

wow! vilket recept! :) så coolt att du experimenterat fram en egen yoghurt. jag är mycket imponerad! (men troligen för lat för att prova själv... hehe)

Svar: Älskar matexperiment! Det är värt det om du orkar, väldigt gott!
Malin

Upp