Kokos-och jordgubbsbollar (raw, vegan, glutenfri)

 
I december började jag jobba som brevbärare och sen dess har mitt ständiga problem varit: jag får inte i mej tillräckligt med mat/energi. Jag har helt enkelt inte nog många raster för att sitta ner och äta mat. På mitt förra jobb hade vi två halvtimmesraster per dag, vilket gjorde att jag hade tid att äta lunch två gånger per dag. Jag har aldrig haft problem att relatera till Pippins "But what about second breakfast?" Vilket jag redan nu äter, medan jag sorterar posten på förmiddagen. Nu har jag dock bara en lunchrast och behöver goda sätt att få i mej energi på eftermiddagen under postutdelningsrundan.
 
Hur lösa dilemmat? Svaret stavas: snacks. Sånt som är lätt att äta på stående fot och som gärna ger snabb energi. Helst vego och proteinrikt. Well, det har jag ju gjort förut när jag mixat ihop energibars. Den här gången ändrade jag receptet något. Smaken förstås, som är väldigt kokosig och ganska jordgubbig, men också konsistensen. Jag tillsatte den här gången 1 tsk kokosolja, vilket gjorde degen mer lättformlig och len och jag tror också att fettet förhöjer smakerna. Formen har jag också ändrat till bollar, men det spelar ju ingen som helst roll.
 
 
 
Om du vill att bollarna ska smaka mycket jordgubb får du tillsätta mer frystorkad sådan och samtidigt minska på mängden kokos. I detta recept är jordgubssmaken mest en syrlig och söt bakgrundssmak, medan kokosen dominerar.
 
 
RAW KOKOS- OCH JORDGUBBSBOLLAR
1 dl cashewnötter
1 dl solroskärnor
2 dl kokosflingor
1 tsk vaniljsocker
drygt 1 tsk kokosolja (kan uteslutas)
ca 1,5 dl frystorkade bitar av jordgubbe (13 g)
varierande mängd urkärnade dadlar - tills det uppnår en bra konsistens + ev en liten skvätt vatten om dadlarna inte redan är väldigt kletiga
 
 
1. Mixa cashewnötter och solroskärnor grovt i en matberedare. Tillsätt kokosflingor, vaniljsocker och jordgubbe och mixa tills bitarna är den storlek du vill att de ska ha i de färdiga bollarna.
2. Klicka ner kokosoljan. Släng ner några dadlar i taget och mixa ihop till en deg. Tillsätt mer dadlar eftersom och ev vatten om det behövs. Degen ska bli så pass att du kan forma den till stänger eller bollar som håller ihop, men inte heller vara jättekletig.
3. Forma degen som du önskar. Slå in i plastfolie eller lägg i en tätslutande burk och förvara i kyl (hållbarhet minst 2 veckor) eller frys tills du ska använda dem. Ät vid låg blodsockerhalt eller mumsa till kaffet efter maten.
 
 
Sött | Rawfood, Snacks, Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - Nora Bååth:

Åh vad goda dom såg ut :D

#2 - - Tilda Barkselius:

Åh så gott det låter!

#3 - - Emmelie:

Sparar detta recept direkt!

Svar: :D
Malin

#4 - - Lili:

Är allergisk mot cashwenötter, har du någon aning om vad man skulle kunna byta ut det till? Tror du mandel funkar? Det borde ju göra det?

Svar: Absolut! Även havregryn skulle kunna funka, men du kan behöva minska mängden en aning, eftersom det troligen drar åt sej mer vätska. :)
Malin

#5 - - Lili:

Åh! Tack så mycket för svaret. Nu ska jag börja göra en massa veganska raw-recept, för det är just de där nötterna jag haft problem med.

Svar: :D!!
Malin

Upp