För den perfekta islatten: Kallbrygg kaffet

 
 
Det finns få saker som är vidrigare att dricka än varmt kaffe som kallnat. Beskt och surt. Men när det blir väldigt varmt väder är den där varma kaffekoppen inte lika lockande längre. Själv har jag varit väldigt sugen på islattar under de senaste veckorna. Och även om det blir gott att brygga kaffe som vanligt, slänga ner några isbitar, hälla på mjölk och en sötsliskig syrup, måste man ha så mycket mjölk och så mycket syrup för att neutralisera kaffesmaken. Och när isbitarna smält i det varma kaffet blir det utspätt och blaskigt.
 
Därför ska jag lära er hur man kallbrygger kaffet. Kallbryggt kaffe tar fram andra smaker ur kaffet. Det blir mindre syrligt och jag upplever att mitt vanliga kaffe får fler... nyanser när det kallbryggs. Jag bjöd en vän på kallbryggt kaffe häromdan och när han kände den första smaken undrade han om det var kakao i? Nope, bara awesome kallbryggt kaffe.
 
 
 
Så här gör du: Mät upp kaffe i en bistrokanna eller en stor burk. Ta så mycket kaffe som du brukar, kanske något mer. Brukar du inte göra kaffe, så rekommenderar jag 1:8 kaffe-vatten. Ta lite till om du gillar starkt kaffe. Fyll på med kallt vatten. Sätt locket på burken eller kannan - men pressa inte ner silen! - och ställ i kylskåp. Efter 12-20 timmar tar du ut den ut kylskåpet och pressar ner silen i kannan och/eller filtrerar genom ett kaffefilter. (Kaffet jag använt har varit finmalet och därför har jag filtrerat genom filter fastän jag haft bistrokanna. Använder du ett mer grovkornigt kaffe räcker det nog att pressa ner silen bara.)
 
Tips! Gör en större sats och frys in en del av det färdiga kaffet i iskubsformar - perfekt om du vill hålla kaffet riktigt kallt utan att behöva späda ut med smältvattnet från vanliga iskuber. Ta-da! Färdigt att dricka. Kallbryggt kaffe är det bästa att göra islatte av. Jag har gjort med kallbryggt kaffe, rismjölk, kaffeisbitar och syrup i olika smaker. Men jag dricker det gärna svart också, för att det är gott i sej själv. Trots att jag verkligen inte är en svart kaffe-drickare i vanliga fall.
 
 
Dryck | Kalla drycker, Recept, Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - Netti Starby:

Vilket smarrigt tips! Kram

Svar: :)
Malin

#2 - - Frida:

Åh så gott det låter och ser ut :)

Svar: Kul att du gillar det :)
Malin

#3 - - Agnes - Cashew Kitchen:

Åh ÄLSKAR kallbryggt kaffe! Det blir verkligen något helt annat än vanligt kallt kaffe. Jag gillar att smaksätta mitt med lite sirap av nåt slag, vanilj och kardemumma. Och så ikaffe. Alltid ikaffe :D

Svar: Har ikaffe i alla mina varma lattar, bästa uppfinningen för icke-mjölkdrickande! Låter hur gott som helst med vanilj och kardemumma!
Malin

#4 - - N:

Oj vad det där ser gott ut!

Svar: Smakar gott också! :D
Malin

#5 - - Ruth | HungryHeart.se:

Jag läser det ena blogginlägget efter det andra hos dig och tänker WOW! Den där fetaoströran måste jag göra och chaikryddor i gryta - ja tack! Och det kallbrygda kaffet sedan... Jag förstår inte hur en kaffeälskare som jag kunnat undgå att prova det! Det måste jag prova i veckan!
Det jag ville säga är att du inspirerar och får mig att vilja prova varenda recept.

Svar: Tack för din kommentar, den gjorde mej väldigt glad. <3 Testade du kaffet, vad tyckte du?
Malin

#6 - - Ruth | HungryHeart.se:

Japp, jag provade att göra kallbryggt kaffe! =) Jag håller helt med dig om att det kommer fram många fler smaktoner och att det påminner lite om choklad. Supergott! Kommer helt klart att göra det fler gånger när det vankas iskaffe, så tack för tipset!

Svar: Vad kul!
Malin

Upp