En tallrik full av sött, salt och rökigt

 
Jag har en ny favoritkrydda: Rökt paprikapulver. Eftersom jag läser många amerikanska veganbloggar har jag förstås länge känt till "smoked paprika" till namnet, utan att riktigt fatta vad det är. Än mindre sett det i en matbutik. Tills för nån månad sen, då jag av en slump fick syn på en burk i kryddhyllan. Där kunde jag ju inte lämna den att frysa ännu en natt i en obekväm hylla i det kyliga snabbköpet. Så den fick följa med hem till mej och flytta in i skåpet där mina andra kryddor bor. Det blev en succé. På väldigt kort tid har den gått från att vara den nya blyga, till att bli den mest populära i gänget. Alla älskar den nya kryddan och vill gärna vara med i samma grytor och röror som den. Alla utom möjligen myntan. Ett antal gånger har jag sett myntan stå i sitt hörn och kasta avundsjuka blickar mot det rökiga paprikapulvret. Jag har försökt förklara för myntan att jag fortfarande älskar henne lika mycket som förut, men att ibland måste man ta ett steg tillbaka, ge andra kryddor en chans här i livet. Hon lyssnar inte. Hon är bara bitter över att ha förlorat sin status som the queen bee.
 
Nåväl, vi får väl se hur länge det varar.
 
 
 
Det här är det allra första receptet jag gjorde med den nya kryddan. Det består av tre smårätter som jag serverade till en crème fraiche-sås med örter. Tallriken är en dröm för mej som älskar söt mat, men om man tycker det verkar lite väl skulle det passa bra att, exempelvis, byta ut löken och såsen mot en hummus samt skippa honungen i salladsdressingen.
 
 
 
Tillsammans räcker rätterna till tre personer.
 
 
RÖKIG UGNSSTEKT SÖTPOTATIS
1-2 (ca 600-700 g) skalad sötpotatis, skuren i 1 cm tjocka skivor
olja
smoked paprika
salt
 
1. Pensla potatisskivorna med olja. Krydda med salt och smoked paprika. Ta gärna mer paprikapulver än vad jag har på den översta bilden, jag kryddade dem lite extra efter att ha tagit den första tuggan.
2. Lägg sötpotatisen på en bakplåtspappersklädd plåt och grädda i ugnen tills de är mjuka. Det tar ca 25-30 min i 200°C. 
 
 
KARAMELLISERAD GULLÖK
600 g skalad gul lök, skalad och skuren i tjocka ringar
olja att steka i
ev lite salt
 
1. Lägg lök och olja i en kastrull. Stek under lock på låg värme tills löken mjuknar och långsamt börjar bli gyllene. Då blir den söt och naturligt karamelliserad. Har du stort tålamod kan du låta den långsamt stekas i 30-40 min. Är ditt tålamod sämre kan du nöja dej med 20 min. Som du ser på bilden var mitt tålamod halvbra, det tog slut just när löken började övergå i gyllene. Fortfarande sött och gott, men inte fullt ut karamelliserad. Salta, om du har lust. Inte helt nödvändigt med allt söta som pågår, men man får om man vill.
 
 
MATIG SALLAD MED CITRON- OCH HONUNGSDRESSING
1,5 dl grovhackade cashewnötter
250 g skalade gröna sojabönor, färska eller tinade (ett helt paket av de vanliga som finns i frysdisken)
1 (ganska liten) spetspaprika, finstrimlad
 
Valfri dressing: pressad citron, honung (eller agavesirap för veganen) och lite örtsalt
 
1. Rosta cashewnötterna i en torr stekpanna. Rör om hela tiden och ta bort ifrån plattan när de börjar få färg. Du vill inte bränna nötterna.
2. Blanda med sojabönor och strimlad paprika.
3. Rör ihop dressingen och häll över salladen. Om man tycker att det är nog med sött till maten med lök och sötpotatis kan man skippa steget med dressingen och bara pressa över lite citron och ev salt.
4. Den här salladen kan man också servera varm. Av ett misstag råkade jag värma den i mikron dagen efter, eftersom allt var blandat i matlådan. Att äta den varm var minst lika gott!
 
 
Servera en kall fraiche-sås med örter till smårätterna och måltiden är komplett!
Salt | Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - Helen :

Den måste jag testa!

Svar: Gör det! :)
Malin

#2 - - lovisa:

har inte heller sett den krydda! måste kolla upp!

Svar: Bästa kryddan! Köpte den på mitt lokala Hemköp. Men med tanke på att det är Santa Maria borde den ju finnas överallt egentligen. Det är ju inte direkt ett ovanligt märke!
Malin

#3 - - alexaaaa.blogg.se:

eller hur?? håller med! haha. Men alltså denna krydda. Jag åt den för första gången förra veckan då min pappa slängde ihop en dressing och jag har aldrig ätit något godare (typ) ????? så sjukt gott! Sa just till min kille att vi måste inhandla denna imorgon, helst ikväll ha ha

Svar: Perfekt när man är ute efter en rökig smak!!
Malin

#4 - - H:

Vad lustigt att vi igår köpte denna krydda och lagade en rätt med den. Det blev cassavabacon som vi hittade på bloggen och youtubekanalen Hot for food. Det blev bra som bacon men smakade väldigt bränt. Ska prova göra det igen i ugnen istället.

Svar: Spännande, har en liknande tanke om att göra baconsmakande grejer. Har dock aldrig tillagat kassava... Ska kolla in Hot for food!
Malin

#5 - - Annie - lättlagat vegokäk:

Älskar smoked paprika! Den passar med så mycket och särskilt sötpotatis. Det där såg verkligen underbart gott ut!

Svar: Söt och rökigt är bland mina favoritsmaker när det gäller mat, så ja, det kunde typ inte bli bättre! :)
Malin

#6 - - Lis Mari:

Myntan verkar himla sotis... smoked paprika är min favvokrydda med, jag har den i alla taco- och potatisrätter! :-D

Svar: Den är perfekt till sånt! Och chili! Bästa!
Malin

Upp