Myntalemonad

 
Ska vi låtsas att det är sommar? Det är varmt ute och du ligger i hängmattan med en deckare och ett stort glas isande kall lemonad. Borta är vintern för länge sedan och kroppen har glömt hur vindarna kändes i mars. ÅH, vad härligt. Jag blir avundsjuk på det fiktiva duet. När jag skriver det här snöregnar och blåser det utanför fönstret. Trots det intalar jag mej att det snart är över, snart ligger jag där i hängmattan och då behöver jag den där lemonaden. Du med. Här är receptet.
 
Detta är det tredje receptet med mynta på en månad, jag vet. Men jag ber inte om ursäkt för det. Vem vill ha variation när man kan få mynta?
 
 
 
MYNTALEMONAD
1 liter vatten
6 dl socker
2 citroner
6-8 myntakvistar (motsvarande ungefär en kryddplanta du köper i affären)
2 tsk citronsyra
 
1. Koka upp vatten och socker till sockret lösts upp. Dra av från spisen.
2. Skiva upp citronerna. Lägg ner mynta och citron i den heta sockerlagen och rör om lite. Ställ svalt i ett dygn.
3. Sila saften och rör ner citronsyra. Häll upp på flaska. Späd med vatten enligt smak.
 
Tips: Släng inte bort citronskivorna när saften är färdig. De kan exempelvis användas till citronvatten, som får en svag söt, mintig smak.
 
Sött | Kalla drycker, Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - Becka:

Åh, låter underbart gott!

#2 - - Matilda:

Oh, det här receptet ska jag spara! Det ser supergott ut! Mums!

Svar: Kul att du gillar det!
Malin

#3 - - H:

Mums! Mynta is the shit :) Kan verkligen rekommendera rosmarins-lemonad också. Hittade recept här (fast jag ändrat det rätt mkt och tar mindre socker) http://www.abeautifulmess.com/2013/04/rosemary-lemonade.html

Svar: Wow, tack för tipset! Låter lite knasigt, men säkert gott? Ska definitivt testa!
Malin

#4 - - Kattis:

Mynta är ju supermakt så fortsätt med dom recepten du!:) lite sommarstugan man vart då!

Svar: Haha, supermakt? :)
Malin

#5 - - Emmelie:

Lemonad är ungefär det härligaste ordet som finns! Låter väldigt läskande och friskt, kan tänka mig att det är en riktig sommarhit :-D

Svar: Ja, den här kommer att vara perfekt i juli, men god redan nu. ;)
Malin

#6 - - Julia Müller-Sandvik:

MMMH, så himla gott, och så vackert också :D

Svar: Tack!!
Malin

#7 - - MATILDA ROSQVIST:

Åh gott, ska testa och göra :D

#8 - - Majja Malmsten:

Ååh vad gott! Det där måste jag prova :) Kram

#9 - - SaraNavjord.se:

åh vad gott! jag älskar myntonad! :)

Svar: :)!
Malin

#10 - - Carolina:

Men gudars skymning vad det där ser gott ut! Jag som älskar mynta måste testa det där omedelbart! :)

Svar: Låt mej veta vad du tycker!
Malin

#11 - - Jess:

Åh, kan riktigt se den där sommardagen framför mig. Själv ligger jag nog på en filt istället för i hängmattan, läser vad som helst förutom deckare men lemonad med mynta, det dricker jag gärna!

Svar: Hehe, men du, jag tror det kan bli bra i alla fall!!
Malin

#12 - - Jessan:

Åh vad gott det där lät!

#13 - - carolines:

Mums!!

Upp