Mild spenatgryta med gröna linser

 
Vi går mot ljusare tider och jag passar på att lapa så mycket sol som möjligt. Okej, jag jobbar som cyklande brevbärare, svårt att undvika att vara ute i solen. I alla fall... Snart, hörni, kan man sitta och glassa på uteserveringar - utan filtar! - och ba njuta fullt ut av livet. Längtar, längtar, längtar. Februari höll på att ta knäcken på mej. Mörker, kyla, slask.
 
Den här månaden har jag därför passat på att vara ledig en hel del. Lämnat stan, besökt min bror i London, träffat mina närmsta vänner i Norrköping och hälsat på min lillasyster på Västkusten. + ätit en massa fantastisk mat. Bl.a. har jag testat laga ramensoppa på två olika sätt, ätit sötpotatispommes på apprestaurangen Pinchos (inget ställe jag rekommenderar för vegoätare dock) och tillsammans med syster gjort en vegansk påskbuffé. Dessutom testade jag sausage rolls för första gången på snart sex år. Kommer ni ihåg när jag sjöng deras lov i ett tidigare inlägg? Mitt smakminne sa att de var små delikata smördegsknyten som man ville äta tills de kom ut ur öronen. Men alltså: Nej. Ni som är strikta vegetarianer går inte miste om nåt gott. Mitt veganiserade recept var oändligt mycket godare än den brittiska köttversionen. Laga det istället.
 
 
 
Den här maten gjorde jag en dag när jag inte var ledig, en kväll efter att ha jobbat sent. När maten var färdig hade mörkret lagt sej och fullmånen gått upp. För att besvärja mörkret hade jag skaffat tulpaner och det gav lite vårkänsla. Och för att besvärja tröttheten proppade jag grytan full med järnrik spenat och hoppades på förbättrade blodvärden.
 
Har du inte de kryddor som står i receptet kan du byta ut dem mot en msk mild curry. Tycker du att maten verkar lite mesig? Hetta upp med chili, cayennepeppar eller ingefära.
 
 
SPENAT- OCH LINSGRYTA, 4 port
1 dl torkade gröna linser
1 medelstor gul lök, grovhackad
1-2 vitlöksklyftor, finhackad
1 selleristjälk, finhackad
1 morot, finhackad
250 g bladspenat
1 tsk sött paprikapulver
1 tsk gurkmeja
1 tsk spiskummin
1 msk röd misopasta eller en grönsaksbuljongtärning
400 ml kokosmjölk (en konservburk)
0,5 msk äppelcidervinäger
Olja, att steka i
Salt
 
1. Koka linserna mjuka i rikligt med vatten, tills de är mjuka, 20-25 min.
2. I en annan gryta: Stek lök, vitlök, selleri och morot mjukt i olja, ca 7 min.
3. Tillsätt kryddorna och rör om. Låt det steka under omrörning i nån minut.
4. Klicka ner misopasta och häll i kokosmjölken. Låt koka upp.
5. He i bladspenat och linser. Puttra en liten stund, tills spenaten blir mjuk.
6. Smaka av med äppelcidervinäger och salt. Servera med ris, bulgur eller chapati.
Salt | Gryta, Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - Matilda:

Mm! Typisk comfort food när den är som bäst!

Svar: Yes, älskar verkligen comfort food. Har du nåt bra svenskt begrepp för det, btw? Har funderat länge och väl... Tröstmat låter inte lika bra och är ju bara en liten del av vad det engelska begreppet kan betyda.
Malin

#2 - - Annie - lättlagat vegokäk:

GOTT! Var har du hittat din röda miso? Jag har bara fått tag på vit :)

Svar: Liljeholmstorget galleria! Det finns en asiatiskt butik där som heter Thailaan. Väldigt bra. :)
Malin

#3 - - Beatrice:

Gud så gott det såg ut!!
Sv: Ja, hört att Stockholm har haft riktigt fint väder medan jag var nere i Skåne, så lite otur har jag haft ḿed vädret :(

#4 - - Sandra:

Det här receptet låter verkligen helt fenomenalt!

Svar: :D
Malin

#5 - - Anna María:

Ååååh! Vilket spännande recept. Låter ju kanongott!

Svar: Kul att du gillar det! :)
Malin

Upp