Wokade risnudlar med sötpotatis och gröna sojabönor

 
Slutet av januari/början av februari är oftast min värsta tid på året. Det är den tid då den uppspelta förväntan inför det nya året börjar lägga sej, då dagarna fortfarande är mörka och korta och, framförallt, då reslusten på allvar börjar krypa i hela kroppen. Det är mer än reslust, det är wanderlust = very strong or irresistible impulse to travel. Denna drift återkommer samma tidpunkt varje år, och har gjort det så länge jag kan minnas. Ett enda undantag kan jag erinra mej om och det var förra året. I början av 2015 var jag precis hemkommen ifrån ett år av resande och kände mej peppad på att slå ner bopålarna på en plats och låta rötter växa under mina fötter. Det gick sådär. Ett halvår senare var jag redan i färd med att planera nästa långa äventyr.
 
Den senaste veckan har känslan överväldigat mej. Jag känner ett rent fysiskt sug efter att vara på väg nånstans. Efter att ställa in alla grejer i ett förråd, säja upp lägenheten och vinka hejdå till Sverige. Min kropp vill österut och se nya städer och djungler och uppleva äventyr och äta nudlar och sushi och kimchi. Hade jag pengarna, skulle jag åka idag, eller om en vecka i alla fall, det tar nog lite tid att packa ihop och göra sej i ordning. Men mina besparingar räcker ännu inte till nåt långt äventyr. Kanske åker jag på ett kortare snart, och jag hoppas att det ska kunna stilla suget en liten stund till.
 
 
 
Jaja, tills jag har råd med det får jag vackert lov att laga mina egna nudlar här hemma. Och när de smakar som de i receptet nedan är det väl ett helt OK tröstpris.
 
 
WOKADE RISNUDLAR MED SÖTPOTATIS OCH GRÖNA SOJABÖNOR, 
200 g risnudlar
Olja att steka i
1 sötpotatis, skalad och skuren i små kuber (300 g/5 dl)
1 liten blomkål, skuren i småbitar (250 g/drygt 5 dl)
1 msk ingefära, finhackad/riven
1 liten burk majskorn (140 g)
1 paket frysta gröna sojabönor (250 g)
En skvätt vatten
3 msk ljus sojasås
2 msk sweet chili-sås
Ev en skvätt fisksås (här är ett veganskt recept)
Ca 2 dl strimlad/klippt salladslök
 
Förslag till topping: rostade nötter, frön och/eller rostat sjögräs
 
1. Blötlägg nudlarna i 15 min, eller enl anvisningar på förpackningen.
2. Hetta upp olja i en stor wok- eller stekpanna. Fräs sötpotatis, ingefära och blomkål på medelhög värme ca 10-12 min.
3. Tillsätt majs och sojabönor, stek ytterligare 4-5 min.
4. Häll vattnet av nudlarna och klipp dem till önskad längd (jag tycker alltid att de är för långa direkt från förpackningen). He i dem i wok-/stekpannan tillsammans med en liten skvätt vatten, sojasås, sweet chili-sås, salladslök och ev fisksås. Stek under omrörning i ca 3 min, så allt blir ordentligt blandat. (Salladslöken försvinner lite in bland de andra ingredienserna när den steks och blir varm, om du vill ha den mer framträdande kan du lägga till den som topping på slutet istället.)
5. Smaka ev av med mer soja eller salt. Toppa gärna med rostade nötter/frön/rostat sjögräs. 
Salt | Nudlar, Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - Hanna - Pilates och träningstokig:

Det låter mumsigt!

#2 - - Tilda Barkselius:

Jag vill också resa iväg nu, börjar tröttna lite smått på Sverige...

Svar: Jag trivs egentligen i Sverige och vill alltid tillbaka efter några månader, men min kropp har svårt för att vara stilla för länge.
Malin

#3 - - N:

Ser gott ut!

#4 - - Sara Ekman:

Låter gott :)

#5 - - Linnea Aurora:

Åh, gott! Gillar exakt alla ingredienser i detta (vilket inte händer ofta hahaha) MÅSTE prova!

Svar: Yay! Låt mej veta om du tyckte om dem tillsammans när du provat!
Malin

#6 - - c:

Mums, jag måste testa :-) Recepten verkar super enkel :)

Svar: Det är enkelt :) Berätta gärna vad du tyckte om du testar!
Malin

#7 - - Sandra:

Åh, det här låter verkligen som något jag skulle gilla! Måste bara kommentera posten här ovanför också och säga att smoked paprika är en av mina favvokryddor också. Så god!

Svar: Den är allt som jag inte visste att jag saknat i kryddväg, ungefär! Kul att du gillar receptet!
Malin

Upp