Fajta förkylningen med gurkmejs- och ingefärste

 
Kära långdragna förkylning,
 
Jag gör slut. Jag orkar inte mer, det får räcka nu. Du hindrar mej från att leva mitt liv fullt ut och jag hatar det.
 
Det är alltså inte jag, det är du. Sen du flyttade hem till mej har allt blivit fel. Du är alldeles för behövande och kontrollerande, hindrar mej från att gå till jobbet, från att umgås med mina närmaste - jag får ju inte ens krama mina vänner när jag ser dem. Det är bara sjukt.
 
Imorn vill jag att du och dina grejer ska vara borta - och jag menar alla grejer! Jag vill aldrig se dej igen.
 
Malin
 
 
För att göra ordentligt slut med denna ovanligt klängiga förkylning dricker jag anti-förkylningste bestående av färsk gurkmeja (anti-inflammatorisk), färsk ingefära (river skönt i halsen), citronjuice (friskt) och apelsinblomvatten (parfymigt och gott). Här är receptet.
 
 
GURKMEJS- OCH INGEFÄRSTE, 1 enorm eller 2 lagom stora koppar
1 tsk färskriven gurkmeja
1 tsk färskriven ingefära
1 msk citronjuice (eller enligt smak)
1 msk apelsinblomvatten (eller enligt smak, kan uteslutas)
4 dl kokande vatten
 
1. Skala och riv en bit vardera av gurkmeja och ingefära. Slå över kokande vatten.
2. Smaka av med citronjuice och apelsinblomvatten, anpassa mängden enl dina preferenser. Söta ev med honung eller agavesirap, tyckte personligen inte att det behövdes trots min extrema sweet tooth.
 
 
Till teet åt jag rawbollar i två smaker: chokladbollar och glöggbollar. De sistnämnda var fantastiska (om jag får säja det själv) och ett recept på dem dyker upp närmare jul!
Dryck | Varma drycker, Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - H:

Lät gott detta! Och glöggbollar ska bli kul :D

Svar: Make sure to return! :)
Malin

#2 - - Vicky:

inser nu att jag aldrig tidigare i mitt liv sett färsk gurkmeja. och jag är 24 år.

Svar: Och för mej var det faktiskt första gången i mitt 24-åriga liv som jag använde det. Det går dock att ersätta med torkad gurkmeja och ingefära, man får anpassa proportionerna lite bara.
Malin

#3 - - Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula ★:

Det där måste jag testa. Är tokförkyld med bihåleinflammation och förvärrad astma, blir tokig efter en vecka.

Svar: Usch, krya på dej!
Malin

#4 - - linah:

men åh så gott! måste kolla in din blogg mer, superbra tips!

Svar: :)! Tack!
Malin

#5 - - corneliaeriksson.blogg.se:

Härligt tips! Ingefära är grejen!

#6 - - Malin:

Hej Malin, har du möjlighet att maila mig, jag har några frågor :) visst ser du min mailadress?

Krya på dig!

/Malin

#7 - - Vano:

Det där måste jag verkligen testa. Tack för tipset :)

Upp