Havspasta (vegansk laxpasta)

 
Detta recept är alldeles unikt. Till min vetskap har denna rätt aldrig förut sett internets ljus. Det här är ett recept för vegansk laxpasta, eller havspasta, som jag valt att kalla det. Jag kände mej som nåt av ett ett geni första gången jag lagade den här rätten. Bättre upp, min vän som är vegan tyckte att det var genialiskt. Så gott, och så väldigt nära the real deal utan att innehålla en enda liten laxbit.
 
Vad jag märkt de gånger jag lagat denna rätt är att det handlar väldigt mycket om balans mellan röksmaken, sältan och syrligheten. Det är svårt att byta ut den rökta tofun mot nåt annat. Om du ändå bara skulle få tag i naturell tofu, eller ingen tofu alls, så kan du prova att tillsätta nåt annat rökt. Jag har en gång använd rökt tångcaviar (vegetarisk kaviar på tub), men du kan testa rökt flingsalt eller flytande rökextrakt. Det blir inte lika bra, men funkar helt OK. Tångcaviaren på burk behövs för att få till havssmaken och ge rätten sälta. Havre fraiche går säkert bra att byta mot vanlig creme fraiche, men då blir det inte helveganskt längre.
 
Fiskälskande veganer, vegetarianer och allergiker: Detta är till er.
 
 
HAVSPASTA, 4 portioner
4 port valfri pasta, kokat enl föpackning
0,5 liten rödlök, finhackad
200 g rökt tofu, skuren i småbitar
0.5 tsk sambal oelek
1 liten förpackning Oatlys iMat fraiche, 2 dl
En himla massa torkad/färsk/frusen dill
1 burk 100 g tångcaviar (se till att använda den orangea sorten om du vill att maten ska se aptitlig ut!)
 
1. Stek rödlök och tofu i olja tills löken börjar mjukna. Klicka i sambal oelek och fräs lite till. Rör ner hela burken med havre fraiche och låt det koka upp.
2. Ta från värmen, tillsätt dill och hälften av caviaren. Salta och peppra om du tycker det behövs.
3. Blanda såsen med den nykokta pastan och sleva upp på tallrikar. Klicka ut resten av caviaren över respektive portion. Njut.
 
 
Salt | Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - Happy:

Detta måste jag prova!

Svar: Berätta gärna vad du tyckte!
Malin

#2 - - Carolina Thoor:

Ser jätte gott ut! :D

Sv; Ja, om du vill uttrycka dig så, så ja! :)

Kram!

Svar: ;)
Malin

#3 - - KassandraPalma:

riktigt gott!! äter dock inte pasta men det ser riktigt gott ut :)

Svar: Om det är gluten eller vete du inte äter kan jag varmt rekommendera bönpasta från risenta! Pasta gjort på sojabönor.
Malin

#4 - - Henrietta Nylund:

Ååh blev så hungrig nu!

#5 - - Charlotta:

Gaaah! GENIALT!!!!

Svar: Tack för bekräftelsen!
Malin

#6 - - anneli:

Det där såg verkligen ut någonting för mig.
Jag gillar ju att ha minst en gång i veckan en vegetarisk rätt :)

Svar: Låt mej veta vad du tyckte om du testar det!
Malin

#7 - - Sofia :

Ser gott ut! :)

#8 - - Vicky:

hallå, det här är ju helt genialiskt! tack för fett recept samt fet blogg (hittade hit precis via lovisa)!! vegheaven jö.

Svar: Tack!! Förstå hur glad jag varit för hennes rekommendation!
Malin

#9 - - Sandra Leone:

Det låter megagott! Provade faktiskt tångcaviar första gången förra veckan och blev helt såld.

Svar: En sån bra produkt när man vill komma åt det havsiga utan att använda havslevande djur! Kul att du gillar receptet!
Malin

#10 - - Vanessa andersson:

Åh detta måste jag pröva, ska nog inhandla och göra direkt ikvälll :)

Svar: Kul! Berätta gärna hur det gick! :)
Malin

Upp