Desserten som räddar helgen: Vegansk tapiokapudding

 
Har du sett filmen New in Town? Om inte, varning för spoilers! Long story short: En affärskvinna från Miami får order om att åka till en småstad långt norrut för att lägga ner en av företagets fabriker och göra en massa personer arbetslösa. Det går nämligen dåligt att sälja fabrikens yoghurtar - eller vad det nu var. Men ! då får hon smaka på den godaste tapiokapuddingen nånsin och kommer på att de kan ju börja tillverka den istället. Fabriken överlever och alla får behålla sina jobb!
 
Det finns säkert många möjliga budskap att hitta i den filmen, men det jag bär med mej är att tapiokapudding kan rädda nästan vilken situation som helst. Därför delar jag med mej av det här receptet dagen före Melodifestivalen. Så att vad som än händer imorn, även om Jon Henrik inte skulle vinna, även om det till slut blir Hasse Kvinnaböske Andersson som tar hem det (snälla Gud, låt oss slippa), så har du ändå en tapiokapudding. Och då kan du omöjligt ha en helt misslyckad kväll.
 
 
 
Jon Henrik Fjällgren, alltså. Vilken fantastisk människa. Jag visste inte vem han var innan hans första framträdande i Mello, eftersom jag missade hela Talang förra året. I veckan har jag dock sett hans audition med Daniels jojk, läst och sett intervjuer och lyssnat på hans album Goeksegh på repeat så många gånger att det skulle vara helt förståeligt om Robin hade slängt ut mej från sitt hem. Att gå igenom allt som Jon Henrik gått igenom och ändå orka stå på benen, fortsätta kämpa och sen vinna hela Talang och sen uppträda i Mello.
 
Förstår ni hur värd han är att vinna.
 
Skulle kunna fortsätta skriva om Jon Henrik hur långt som helst. Jag lovar, texten skulle bli längre än min C-uppsats, för det finns så mycket fantastiskt att säja om honom. Men bäst att sätta punkt nu och fokusera. Matblogg. Recept. Tapiokapudding med körsbärskompott. Varsågoda.
 
 
 
VEGANSK TAPIOKAPUDDING MED KÖRSBÄRSKOMPOTT
Till kompotten:
3 dl körsbär, färska eller upptinade
0,75 dl socker
 
Till puddingen:
0,5 dl tapiokapärlor (jag köpte på ICA)
4 dl vegetabilisk mjölk (ex soja, kokosdryck)
1 vaniljstång (eller 2 tsk vaniljsocker)
0,5 dl strösocker
 
1. Kompotten: Varva körsbär och socker i en kastrull. Värm upp på medelhög värme och låt det puttra i några minuter till sockret lösts sej. Om det blir väldigt rinnigt kan du blanda ner 0,5-1 tsk maizena och låta det koka nån minut.
2. Puddingen: Blötlägg tapiokapärlorna i mjölken, i en kastrull. Efter 2 timmar, koka upp på medelhögvärme. Rör om då och då. Tillsätt vaniljfröna/-sockret och strösockret när det kokat upp. Sänk värmen och låt det puttra under omrörning på svag värme i ca 5-10 minuter, tills puddingen börjat tjockna.
3. Skopa upp kompotten i portionsglas. Lägg över tapiokapuddingen. Låt svalna i kylen, ca 1 timme innan servering.
 
 
Sött | |
#1 - - purposes.blogg.se:

Jag kollade inte heller på talang men såg att han vann talang på youtube så jag visste vem han var innan. Jag hoppas oxå att han vinner! Det där såg intressant ut dock såg det inte som ngt jag vill äta :0 jag klarar inte av det utseendet :0 asså jag har fobi för runda prickiga grejer >.<

Svar: Då får vi verkligen hoppas att han vinner så att du får en bra tapiokapudding-lös kväll! ;)
Malin

#2 - - N:

Gott :)

#3 - - Victoria:

Ser gott ut! Jättefin blogg! Kika gärna in på min, helt nystartad :)

Svar: Tack Victoria!
Malin

#4 - - Netti:

Vad gott med pudding :-D

Svar: :D
Malin

#5 - - Mikaela:

De här puddingarna har verkligen exploderat i bloggvärlden! Har inte vågat mig på att smaka själv än, men kanske snart :) Jag tycker behållaren du hade den i var helt fantastiskt fin!

Svar: Jag köpte en pudding i en fancy mataffär i London i vintras och blev hooked på en gång. Blev så glad när jag insåg hur lätt det var att göra. Visst är det ett fint glas! Det kommer ifrån Lagerhaus.
Malin

#6 - - Nicolina:

åh detta måste jag testa! tack för tipset :)

Svar: Gör det, berätta gärna hur det gick!
Malin

Upp