Klibbigt citronris

 
Umami kan vara knepigt att få till i vegomatlagning, om man inte har några trix att ta till. Jag har flera olika och ska dela med mej av dem i ett inlägg i höst. En genväg till umami är att använda buljong av nåt slag - från pulver, tärning eller hemkokt. Kung Markatta säljer till och med särskilda umamibuljongtärningar. När jag kokade riset till detta recept använde jag mej av en halv sån. De är goda, men ärligt vet jag inte om de är nån större skillnad mot en vanlig grönsaksbuljong. Grönsaksbuljongen funkar iallafall exakt lika bra med samma umamieffekt.
 
 
 
KLIBBIGT CITRONRIS, 4 port
3 dl jasminris
6 dl vatten
0,5 buljongtärning
Upp till 1 tsk gurkmeja (kan uteslutas, mest för gula färgens skull)
Rivet skal från en hel liten citron
En skvätt citronjuice
Salt
 
1. Skölj riset i kallt vatten. Blanda sen med vatten, smulad buljongtärning och ev gurkmeja i en kastrull. Koka upp och låt småputtra ca 15 min, tills riset dragit åt sej vattnet och blivit mjukt och klibbigt.
2. Ta av från spisen. Rör ner citronskal och -juice. Salta ev mer. Klart att ätas!
 
 
 
Salt | Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - Josefin :

Det låter gott! 😊

#2 - - Ylva:

Mums! :) Kung Markatta har mycket bra varor.

Svar: Det har de verkligen!
Malin

#3 - - Isabelle:

Men mumms så gott!!

#4 - - Skogsraah ☾:

Åh vad gott det ser ut! Vego ska det vara!

Svar: Yess!
Malin

#5 - - Emma Engström:

Ser gott ut! :)

#6 - - Johanna :

Ser riktigt gott ut, måste prova!

Upp