Fransk-grekisk sommarmiddag

 
Om du måste att välja ett kök, alltså en matkultur, som du var tvungen att äta resten av ditt liv, vilket skulle du välja? Det där är en fråga som jag funderar på nu och då. Ofta landar jag i Mellanöstern, i Libanon eller Syrien, eftersom jag älskar kryddorna och råvarorna. Ibland tänker jag att jag mest är van med svensk mat från min barndom och väljer det istället, för det borde jag inte bli less på.
 
Sen tänker jag vilken himla dum fråga. Varför måste man välja? Även om jag skulle flytta till Storbritannien, skulle jag inte behöva äta shepherd's pie eller bangers and mash tills jag dog. I Storbritannien finns influenser från det Skandinaviska köket, från det indiska, från alla världens hörn. Vi reser och flyttar över hela jorden och tar med oss våra matkulturer. Som påverkas av platserna vi bor på och som påverkar maten på platserna där vi bor. Och vi googlar efter matinspiration och hittar den på en blogg från andra sidan världen. Försök att prata om svensk mat utan att samtidigt prata om italiensk mat (pizza, pasta och färssås) eller mexikansk mat (tacos). Det går inte eftersom svensk mat samtidigt är italiensk mat, är mexikansk mat, osv.
 
Till slut tänker jag på frågan igen. Kommer fram till att få maträtter går upp mot sushi och väljer därmed att äta det japanska köket för resten av livet. Om jag måste.
 
 
 
Detta middagsrecept, som för övrigt inte är oätligt till lunch, är en förening av framförallt grekisk och fransk matkultur. Den franska ratatouillen täcks av grekisk fetaost som serveras med fransk baguette och grekisk tsatsiki. Gjort av en svensk som inte har vett att hålla det klassiskt och bland annat bytt ut gurkan i tsatsikin mot zucchini för att det blir en fastare sås på det viset. Bon appetit!
 

 
UGNSBAKAD RATATOUILLE MED FETATÄCKE, 4 port
2 medelstora gula lökar, grovhackade
1 vitlöksklyfta, finhackad eller riven
1 dl tomatpuré
400-500 g krossade tomater
1 msk citronjuice
1 msk blandade valfria torkade örtkryddor, ex timjan, oregano, basilika, mynta
Salt och peppar
1,5 st zucchini/grön squash, tärnad
1 stor gul, röd eller orange paprika, grovt skuren
500 g smulad fetaost
 
1. Stek lök och vitlök på medeltemperatur i olja, tills löken är mjuk. Tillsätt tomatpuré, tomatkross, citronjuice, örter, salt och peppar. Låt koka upp och ta från värmen.
2. Blanda zucchinibitar och paprikabitar med tomatsåsen. Skopa över ratatouillen i en ugnsfast form. Grädda i ugn på 200 grader i ca 30 min.
3. Ta ut formen och höj värmen i ugnen till 250 grader. Smula över fetan och ställ tillbaka formen. Låt allt gräddas i ytterligare 10 min, tills fetan blir mjuk och ev lite ljust brun. Servera med baguette och tsatsiki.
 
 
TSATSIKI MED ZUCCHINI
0,5 st zucchini/grön squash, finriven (ca 2 dl)
3 dl krämig, fet yoghurt
1 liten vitlöksklyfta, finriven
Salt och peppar
 
1. Krama ur saften från den finrivna zucchinin. Blanda med övriga ingredienser. Färdig att äta!
Salt | Vegetarisk | |
#1 - - ɑ n n i k ɑ:

Mums!

#2 - - Ztinas - Motivation att följa dina drömmar:

Spännande recept! Måste testas!
sv; Men åhh vad spännande! Blir så avis på dig nu ;)
Det låter verkligen som värsta upplevelsen :)

#3 - - Sarah:

Ja har aldrig testat sushi :P

#4 - - Vicky:

guuud så gött det ser ut. just nu jobbar jag långa dagar+långt bort och är därmed borta typ 06-21, dvs lagar mat 0 dagar i veckan. längtar lite till hösten och att svänga ihop sånt här. tack för inspo!!

Svar: Då är vi två! Är borta 5-17 och maxar matlagningen på helger och fredagar.
Malin

#5 - - sara:

gott! :)

#6 - - Sofia:

Men wow, låter magiskt gott!

#7 - - Jessy:

Gud va gott det ser ut!

#8 - - Amanda Jona [SPONTAN]:

Men mums!

#9 - - Ruff:

Detta såg ju underbart gott ut. Måste prova! :o

#10 - - Annette:

Tack för tipset om tzatsikin, jag skall också testa med zucchini istället för gurka! Och tack för din kommentar hos mig :)

Svar: Kul att du gillar receptet!
Malin

Upp