Etiopiskt kryddade linser

 
Har du smakat etiopisk mat? Om inte, bege dej omedelbart till närmsta etiopiska restaurang/flygplan påväg till Etiopien. Tycker du om stark mat och grytor lär du inte bli besviken. Gillar du dessutom att äta med händerna lär du älska det. Etiopisk mat äts nämligen för det mesta till injera, ett slags surdegspannkaka som man använder för att skopa upp såsen eller grytan. Med gamla etiopienmissionärer till morföräldrar har jag njutit av etiopiskt många gånger under min uppväxt - jag önskar att jag kunde laga det själv. Det är nämligen bland det mumsigaste och svettigaste man kan äta.
 
Receptet till denna linsgryta är visserligen inte i närheten av att vara etiopisk matlagning, men det innehåller den typiska ingrediensen berbere. Berbere är en kryddblandning som gör maten stark och toppengod varje gång. Också perfekt att hotta upp linssoppan med!
 
 
 
SVARTA ELLER GRÖNA LINSER MED BERBERE, ca 5-6 port
3-4 finhackade gula lökar
1 klyfta vitlök, riven/finhackad
1 msk berbere
3 msk tomatpuré
1 l vatten
4 dl blandade linser: gröna/beluga/puy
1 buljongtärning
Salt, efter smak
 
1. Smält den gula löken på låg temperatur i en kvart. Tillsätt vitlöken och stek i några minuter till.
2. Höj temperaturen. Hä i berberekryddan och tomatpurén. Stek i ytterligare nån minut under omrörning.
3. Häll i vatten, linser och buljongtärning. Låt koka upp och puttra sedan i ca 20 min, tills linserna är mjuka. Salta mer, om du tycker att det behövs. Servera tillsammans med klibbigt ris*, en svalkande kall sås* och sallad.
 
 
*Recepten till dessa dyker upp i kommande inlägg.
Salt | Vegan, Vegetarisk | |
#1 - - Erica:

Ser gott ut :)

#2 - - Sandra:

Jag har nog aldrig smakat etiopisk mat men det här lät så himla gott + min sambo älskar stark mat så jag kanske måste testa detta någon dag :)

Svar: Do it! :)
Malin

Upp